Postbank scoort met niet te filmen stunt

Onderschat ze niet, daar bij de Postbank. Toen het twee maanden geleden eindelijk mogelijk werd dat de zeven miljoen houders van een giromaatpas ook konden pinnen bij de automaten van de concurrentie, had de Postbank een klein probleem....

De banken hebben onderling een vergoeding afgesproken voor dit zogeheten gastgebruik. Pint een Postbank-klant bij de Rabo-automaat, dan maakt de Postbank een vast bedrag voor de transactiekosten over naar de concurrent. En andersom. De banken willen niet zeggen om hoeveel het gaat, maar met tienduizenden transacties per dag loopt het aardig in de papieren.

Nu heeft de Postbank veruit de meeste klanten en relatief weinig automaten. Dat betekent dat de Postbank vooral dokt en de andere banken incasseren. Niets mee te maken, zei de Postbank dapper: Het gaat ons om de service aan onze klanten.

Maar ondertussen! Er werd een list verzonnen om niet alleen de Postbank-klanten binnen te houden, maar ook rekeninghouders van de concurrent naar de Postbank-automaat te lokken: een gratis bioscoopkaartje. Iedereen die bij de Postbank pinde en een bonnetje trok, kon de afgelopen maand aan de bioscoopkassa een gratis tweede kaartje innen.

Volgens de Postbank en de bioscoopbond was de actie een succes. De mensen die ondanks het WK Voetbal toch een filmpje pikten, kwamen veelal met een Postbank-pinbonnetje en een partner aanzetten. De Postbank spreekt van een veel groter aantal pinners, die waarschijnlijk van andere banken kwamen. Dat betekent transactie-inkomsten, in plaats van alleen maar -uitgaven.

Postbank zint vast alweer op een nieuwe stunt. Drie halen, twee betalen?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden