Postbank houdt opruiming
Banken helpen hun klanten niet alleen de filialen in, maar ook eruit, zo bleek uit een recente editie van deze rubriek....
Zij moest zelf met een oud rekeningafschrift haar bestaan als voormalig ABN Amro-klant aantonen om het (minieme) saldo van de rekening te kunnen terugkrijgen.
Ook Postbank blijkt zijn klanten nu een handje te helpen. Mieke Zijlmans, spaarder op een Renterekening, ontving een maand geleden een standaard-brief van de thuisbank. 'Omdat U reeds langere tijd geen gebruik hebt gemaakt van Uw Renterekening, zal de Postbank ertoe overgaan deze rekening op te heffen', aldus de brief. Wanneer zij haar rekening wilde behouden, moest ze dat vóór 22 maart laten weten.
Zijlmans was niet blij met de brief. 'Ik heb zo links en rechts wat spaarrekeningen uitstaan. Die gebruik ik inderdaad niet vaak, maar waar staat dat dat zou moeten? Ik vind het leuk om een paar potjes achter de hand te hebben.'
Desgevraagd kreeg zij te horen dat Postbank de opheffingsbrief heeft verstuurd aan alle houders van een Renterekening waar minder dan vijftig gulden op staat. 'Die kosten ons namelijk teveel computerruimte.' Volgens een woordvoerder is het al de tweede keer dat Postbank zo'n brief heeft verstuurd. 'De eerste is goed bevallen, ook bij de klanten. Veel mensen zijn vergeten dat ze nog een rekening bij ons hebben.'
Pikant detail: Zijlmans had haar Renterekening ruim twee jaar geleden zelf willen opheffen. 'Maar dat kon toen niet omdat ik nog een paar gulden rente tegoed had.' Sindsdien is haar saldo aangegroeid tot 16,49 gulden.