Porno op papier is helemaal passé

Terwijl publieksbladen en kranten een snelle dood sterven op internet, blijkt cyberseks juist een hit. Dit tot grote spijt van de 'vieze boekjesbranche', zo meldt Kiem Magazine....

Om deze misère te illustreren beschrijft Kiem Magazine het leed van drukkerij Vector in Dordrecht. Deze producent van pornoblaadjes moet de boel binnenkort zelfs opdoeken vanwege het grote aanbod aan internetseks. Zes jaar geleden kreeg de drukkerij nog veertig titels in de schappen van de seksshops, nu is dat gereduceerd tot zeven.

Hoewel Kiem Magazine meent dat de seksuele moraal steeds losser is geworden, blijft porno een 'stiekemproduct'. Zo noemt Ton de Bruyn, bedrijfsleider bij Vector, zijn pornoblaadjes. En zo'n product consumeer je natuurlijk liever in je uppie op de zolderkamer, waar de pc volgens het blad meestal schijnt te staan.

Voor Vector zit er dus niets anders op dan ook over te gaan op internet. Daarbij gaat het vooral om de beelden. Want, zegt De Bruyn, mensen willen plaatjes zien. Erotiek is naar zijn zeggen primair voyeurisme. En dan is internet inderdaad de ideale wereld voor de echte voyeur. Anoniem vanachter je pc totale vreemden bespieden tijdens hun perverse spelletjes. En nog bewegende beelden ook. Daar kan geen Playboy of Penthouse tegenop.

De Bruyn is er echter van overtuigd dat zijn zeven overgebleven blaadjes zullen overleven. Hij noemt als sterk punt de communicatieve advertentiewaarde. Ofwel: de contactadvertenties.

'Veel mensen kopen onze bladen om de contactadvertenties. Die staan dichtbij de fantasie. Daar is dus vraag naar en je kunt ze niet op internet kwijt. Gemiddeld worden onze bladen dan ook door vijf mensen gelezen - ter vergelijking: de krant door hooguit twee', aldus De Bruyn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden