pop

*****..

NOG BETER DAN HET DEBUUT
The Kooks: Konk. Virgin/EMI.

NOG BETER DAN HET DEBUUT
The Kooks hebben zich als een van de weinige nieuwe Britse gitaarbands niet gek laten maken door het overweldigende succes van een debuutalbum. Konk, vernoemd naar Ray Davies’ studio, waar de plaat net als het debuut Inside In/Inside Out twee jaar geleden werd opgenomen, is in alle opzichten meer dan geslaagd.

NOG BETER DAN HET DEBUUT
Wat bijvoorbeeld nu veel beter uit de verf komt, is het samenspel tussen zanger/gitarist Luke Pritchard met gitarist Hugh Harris. Harris durft veel meer te excelleren, en kent zichzelf daarmee binnen de band een rol toe zoals we die kennen van Johnny Marr in The Smiths.

NOG BETER DAN HET DEBUUT
De liedjes zijn ook scherper en nadrukkelijker dan op het hier en daar toch wat vlakke debuut. Jammer dat de indruk dat je naar een album met louter single-kandidaten luistert tegen het einde met een paar mindere liedjes wat wegebt. Maar toch: eindelijk een Britse gitaarband waarvan het tweede album alles in zich heeft om de eerste in verkoopcijfers te overtreffen.

MET DANK AAN DANGER MOUSE
*****

MET DANK AAN DANGER MOUSE
The Black Keys: Attack & Release. V2.

MET DANK AAN DANGER MOUSE
Niet helemaal ten onrechte is de muziek van het Amerikaanse The Black Keys vaak met die van The White Stripes vergeleken. Het betreft immers ook een duo dat gitaar en drums speelt en vooral put uit klassieke blues en rock ’n’ roll voor inspiratie. Maar voor hun vijfde album hebben ze de hulp van producer Danger Mouse (Gorrillaz/Gnarls Barkley) ingeroepen, en die heeft in elk geval het bandgeluid een stuk breder getrokken.

MET DANK AAN DANGER MOUSE
The Black Keys nieuwe stijl klinken er een stuk spannender door. Het knappe van Danger Mouse is dat hij de band uit de jaren zeventig sleurt zonder het eigene van The Black Keys al te veel geweld aan te doen. Zijn toevoegingen klinken vooral op de achtergrond door. Attack And Release is daarmee vooral een zoveelste proeve van bekwaamheid van het wonderkind Danger Mouse. Sterker: de plaat zal beter beklijven dan zijn meest recente Gnarls Barkley album.

TOEFJES AFRIKAANSE EXOTICA
*****

TOEFJES AFRIKAANSE EXOTICA
White Rabbits: Fort Nightly. Fierce/Panda.

TOEFJES AFRIKAANSE EXOTICA
Wie de eerste twee liedjes van het debuutalbum van de Amerikaanse White Rabbits hoort, denkt meteen de beste gitaarplaat in tijden te pakken te hebben. Melodieuze songs, kraakhelder en soulvol geproduceerd op een manier die we sinds Spoons Ga Ga Ga Ga Ga van vorig jaar niet meer gewend zijn.

TOEFJES AFRIKAANSE EXOTICA
Net als Vampire Weekend en Yeasayer behoort White Rabbits tot die opwindende nieuwe lichting Brooklyn-bands die hun gitaargeluid larderen met toefjes Afrikaanse exotica, maar anders dan de bejubelde debuten van deze bands, zakt Fort Nightly na een liedje of vier toch wat in. Maar Kid On My Shoulders en The Plot verdienen een lang leven in ieders iPod.

POTSIERLIJKE PARINGSDANS
*****

POTSIERLIJKE PARINGSDANS
Rolling Stones: Shine A Light. Polydor/Universal.

POTSIERLIJKE PARINGSDANS
Even een waarschuwing: luister niet naar Shine A Light, het zoveelste live-album van de Rolling Stones, vóór een bezoek aan de gelijknamige Scorsese film. Grote kans dat u er geen zin meer in heeft. Want dit is niet alleen een overbodige plaat, de versies van Tumbling Dice en (I Can’t Get No) Satisfaction ontberen ook nog eens al het vuur van eerdere live-versies.

POTSIERLIJKE PARINGSDANS
Sympathy For The Devil? Ik hoef het niet meer te zien, net zo min als de al veel bejubelde bijdrage van Christina Aguilera. Wat is dat trouwens voor een potsierlijke manier om jonge generaties te paaien? Alsof iedereen zin heeft om een opa met kleindochter een paringsdansje te zien doen.

POTSIERLIJKE PARINGSDANS
En dan hebben we het niet eens gehad over de bijdrage van Jack White. Die klinkt nergens naar en zou nog geen White Stripes of Raconteurs b-kantje halen.

POTSIERLIJKE PARINGSDANS
Bah.

POTSIERLIJKE PARINGSDANS
Gijsbert Kamer

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden