pop

*****..

Menno Pot

MEESLEPENDE ESCAPIST
Conor Oberst: Conor Oberst. Wichita/V2.

MEESLEPENDE ESCAPIST
Al sinds zijn vroege tienerjaren is de Amerikaan Conor Oberst (1980) extreem productief als songschrijver, vooral in zijn bandje Bright Eyes, waarmee hij in de jaren 2005-2007 drie studioalbums en een EP vol nieuw materiaal uitbracht.

MEESLEPENDE ESCAPIST
Dit jaar deed Oberst het, los van enkele optredens tijdens rally’s van Barack Obama, relatief rustig aan: het zal blijven bij een soloalbum, het eerste onder zijn eigen naam sinds de cassettealbums uit zijn tienerjaren. Het zou overigens prima voor een Bright Eyes-album door kunnen gaan: Oberst passeerde zijn vaste bandleden, maar wezenlijk anders klinkt zijn alternatieve rootsrock hier niet.

MEESLEPENDE ESCAPIST
Wat belangrijker is, is dat het wederom een prachtig album is geworden: niet te lang (42 minuten) en één grote demonstratie van het achteloze gevoel voor melodie dat Obersts werk zo meeslepend maakt. Hij is een escapist, de rusteloze, altijd wat ongemakkelijk zingende eindtwintiger: hij wil wég, de snelweg op (Moab), de stad uit (NYC – Gone, Gone), desnoods naar de maan (Cape Canaveral).

MEESLEPENDE ESCAPIST
Oberst staat bekend als een inconsistente veelschrijver, maar zijn platen zijn eigenlijk altijd sterk. Dat Rolling Stone hem dit jaar tot ‘Best Songwriter’ uitriep, is niet vreemd.

HET N-WOORD ALS GEUZENNAAM
*****

HET N-WOORD ALS GEUZENNAAM
Nas: Nas. Island Def Jam/Universal.

HET N-WOORD ALS GEUZENNAAM
Twee jaar nadat de New Yorkse rapper Nas een album Hiphop Is Dead noemde, bewijst hij het tegendeel met zijn negende album, dat álles doet wat hiphop hoort te doen: tegen gevoelige (zowel witte als zwarte) schenen schoppen, opzwepen, wijzen op de schaduwkant van de American Dream, kortom, fungeren als ‘het CNN van zwart Amerika’, zoals Public Enemy’s Chuck D het ooit uitdrukte.

HET N-WOORD ALS GEUZENNAAM
De één noemt het album titelloos (Untitled), de ander houdt het op self-titled (Nas), maar zeker is dat Nas het ‘Nigger’ had willen noemen, het ‘N-woord’ dat dominee Jesse Jackson in 2006 ‘afschafte’, maar dat door Nas op ferme toon in ere wordt hersteld als geuzennaam voor iedereen (zwart of niet zwart) die vecht voor een ander Amerika: ‘Be the resistance/ No matter what color you are/ Everybody niggas.’

HET N-WOORD ALS GEUZENNAAM
Niet zo verrassend dat Nas in het afsluitende Black President, Barack Obama (‘the new and improved JFK’) naar voren schuift. Het is bijna vanzelfsprekend op de meest vitale, hoopvolle en strijdlustige hiphopplaat van 2008, en tevens Nas’ beste sinds jaren: ‘I’m thinking I can trust this brother.’ Die zin mag, uit de mond van een wantrouwige rapper, ontroerend heten.

ZELFS GETREUZEL WAS ROCK ‘N’ ROLL
*****

ZELFS GETREUZEL WAS ROCK ‘N’ ROLL
Elvis Presley: The Complete ’68 Comeback Special. Sony BMG.

ZELFS GETREUZEL WAS ROCK ‘N’ ROLL
Kolonel Tom Parker, Elvis Presley’s manager, had eigenlijk een in december uit te zenden kerstspecial in gedachten toen Presley in juni 1968 een televisieshow kwam opnemen in de NBC-studio’s. De rocker had sinds 1961 niet opgetreden, was hopeloos uit de mode geraakt.

ZELFS GETREUZEL WAS ROCK ‘N’ ROLL
Het was producer en regisseur Steve Binder die Parker en Presley ervan overtuigde dat er, artistiek gezien, hoger ingezet moest worden. Dankzij Binder staat de NBC-TV Special nu bekend als de ’68 Comeback Special: Elvis zag er geweldig uit (het zwart-lederen pak werd legendarisch), stak in grootse vorm, was ongedwongen, innemend en geestig. Hij redde die week zijn carrière: zelfs het melige getreuzel tussen de liedjes was rock ’n’ roll.

ZELFS GETREUZEL WAS ROCK ‘N’ ROLL
De opnamen maken duidelijk waartoe de 33-jarige Presley in staat was en gelden als de belangrijkste Presley-opnamen na de Sun-sessies uit 1953-1955. In 2004 verscheen al een uitstekende dvd-set met alle tv-opnamen, nu komt bij de veertigste verjaardag van de ’68 Comeback Special een prachtig cd-boxje met de vier sessies van 27 en 29 juni uit, plus het originele NBC-TV Special-album, een cd met de repetities van 24 en 25 juni én een boekje waarin Harvey Kubernik alles van een context voorziet. Completer dan dit gaat het niet worden.Menno Pot

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden