pop

*****..

DE BESTE RECLAME VOOR HIPHOP
The Roots: Rising Down. Def Jam/Universal.

DE BESTE RECLAME VOOR HIPHOP
Commercieel succes voor The Roots blijft al jaren uit en het schijnt dat met het vertrek van Jay-Z aan het roer van platenmaatschappij Def Jam hun contract zelfs op de tocht staat. Toch bewijst de hiphopband uit Philadelphia zich op hun negende album opnieuw als een van de meest veelzijdige namen binnen het genre.

DE BESTE RECLAME VOOR HIPHOP
Eigenlijk zijn The Roots de beste reclame voor hiphop, die al enige tijd in het slop zit. Ook op Rising Down wordt de fabelachtige techniek van bijvoorbeeld rapper Black Thought – luister naar 75 Bars (Black’s Reconstruction), een 75 coupletten tellend spervuur – gekoppeld aan speelse muzikaliteit, en tekstuele diepgang. The Roots horen is opnieuw geloof krijgen in hiphop als een belangrijke creatieve uitlaatklep. De gasten, van bekend (Common, Mos Def) tot veelbelovend (Porn, Mercedes Martinez), zorgen voor afwisseling en het boeltje wordt strak onder controle gehouden door drummer Ahmir Thomson. Een potentieel hitsucces valt op Rising Down niet te bespeuren, maar een knappe plaat is het wel. Opnieuw.

IETS MEER AVONTUUR GEWENST
*****

IETS MEER AVONTUUR GEWENST
Jamie Lidell: Jim. Warp/Rough Trade.

IETS MEER AVONTUUR GEWENST
Een aangename verrassing was dat een paar jaar geleden: Multiply van Jamie Lidell. Strakke funk, met een vette knipoog naar Prince en even hitgevoelig als ooit de muziek van zijne koninklijke hoogheid zelf. Lidell, afkomstig uit de meer experimentele hoek van de elektronische dansmuziek, wist op dit tweede album precies een goede middenweg te vinden tussen vernieuwend en toegankelijk.

IETS MEER AVONTUUR GEWENST
Op zijn derde plaat Jim is het avontuur helaas zo goed als verdwenen. Lidell wil zich vooral bewijzen als liedjeszanger ergens op het grensgebied tussen pop en soul. De muzikale aankleding is betrekkelijk sober, waardoor ook ineens opvalt dat Lidell niet zo’n groot zanger is als je aanvankelijk dacht. Echo’s van Terence Trent D’Arby en Jamiroquai klinken door waar we toch liever aan Prince of Stevie Wonder hadden willen refereren.

PRACHTIGE TEKENINGEN EN CLIPS
*****

PRACHTIGE TEKENINGEN EN CLIPS
Angus And Julia Stone: A Book Like This. PIAS.

PRACHTIGE TEKENINGEN EN CLIPS
Verpakt in een mooi boekje met harde kaft, zo komt het albumdebuut van de Australische Angus And Julia Stone tot ons. Broer en zus zingen kleine breekbare liedjes vol tederheid en verwondering. Angus doet dat soms net zo knap omfloerst als Belle And Sebastians Stuart Murdoch, al wordt de betovering een enkele keer verbroken door de wat al te gewild grillig klinkende Julia. Iets te veel in de trukendoos van Björk gegraaid denk je dan. Maar de mede door Travis-voorman Fran Healy tot stand gekomen plaat is fascinerend genoeg om er doorheen te luisteren. Verstilde popliedjes zonder effectbejag, die zich langzaam in je hoofd nestelen. En niet alleen krijg je er een prachtig boekje met tekeningen bij, er zit ook een dvd bij ingesloten met clips van liedjes die niet eens het album gehaald hebben. Zoals hun mooiste nummer Heart Full Of Wine.

STEMBANDEN VAN ELASTIEK
*****

STEMBANDEN VAN ELASTIEK
Bon Iver: For Emma, Forever Ago. 4AD/V2.

STEMBANDEN VAN ELASTIEK
De Amerikaanse Justin Vernon trok zich vier maanden terug in een hutje in de bossen van Wisconsin en werkte daar aan het even ongrijpbare als prachtige For Emma, Forever Ago, dat hij aanvankelijk in eigen beheer uitbracht onder de naam Bon Iver. Zijn stembanden lijken van elastiek, en zijn composities staan volstrekt op zichzelf. Het is zo’n plaat geworden waar je meteen door naar binnen gezogen wordt, zonder dat je alles kunt vatten. Zoals Sufjans Stevens dat indertijd voor elkaar kreeg. De teksten zijn cryptisch, de muziek nooit gemakkelijk, maar altijd zeldzaam fascinerend. Bon Iver staat los van alles wat er voor popmuziek doorgaat, maar blijft door de warme toon altijd iets uitnodigends houden. Gijsbert Kamer

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden