pop

****..

Menno Pot

GROTE SOULPOPBELOFTE
Adele: 19. XL/V2.

GROTE SOULPOPBELOFTE
Elk Engels platenlabel zoekt op het moment naar zijn eigen Amy Winehouse. Dat gaat de komende tijd geheid slappe aftreksels opleveren, maar voor het zover is mogen we eerst nog een blanke Engelse soulzangeres verwelkomen die wél het omarmen waard is: de Londense Adele Adkins, die haar voornaam als artiestennaam gebruikt. De titel van haar debuutalbum 19 verwijst naar haar leeftijd.

GROTE SOULPOPBELOFTE
Engeland leerde haar kennen dankzij de voortreffelijke single Chasing Pavements, zoals verwacht een van de hoogtepunten van het album, maar er is beslist meer: in het swingende Right As Rain is haar zang inderdaad van Amy-allure, terwijl het fraai georkestreerde Melt My Heart To Stone en de prachtige ballad Make You Feel My Love vergeten Dusty Springfield-opnamen hadden kunnen zijn.

GROTE SOULPOPBELOFTE
Zo goed als Amy Winehouse is Adele nog niet, maar die recensentenprijs (Critic’s Choice) tijdens het Brit Awards-festijn won ze niet voor niets: Adele Adkins is een van de grote soulpopbeloften voor 2008, net als haar hoogblonde landgenote Duffy, overigens. Haar debuut Rockferry staat gepland voor de eerste week van april.

VOLWASSEN 18-JARIGE
****

VOLWASSEN 18-JARIGE
Laura Marling: Alas I Cannot Swim. Virgin/EMI.

VOLWASSEN 18-JARIGE
Een andere jonge Engelse zangeres om wie in de Britse muziekpers veel te doen is, is Laura Marling uit Reading, die rond haar eerste twee ep’s niet te veel promotionele activiteiten mocht ontplooien omdat ze pas 17 was. Inmiddels is ze 18 en kan haar carrière echt beginnen. Albumdebuut Alas I Cannot Swim is een warme, verbluffend volwassen klinkende singer/songwriterplaat in najaarstinten.

VOLWASSEN 18-JARIGE
In haar artiestenbiografie vergelijkt haar platenlabel Marling met vrouwen als Joni Mitchell en Kate Bush. Dat is een beetje vreemd, want wat Laura Marling zo genietbaar maakt, is nou juist het feit dat ze niet hoog en geëxalteerd zingt, en er ook geen vocale maniertjes op na houdt, maar juist een warm, soepel en niet al te hoog stemgeluid van het type Aimee Mann heeft: ze zingt haast achteloos, zonder neiging om, qua register, op zoek te gaan naar wuthering heights. Haar gitaarspel is al even onnadrukkelijk en mooi.

VOLWASSEN 18-JARIGE
Er zit nog veel groei in, maar het mag nu al ronduit ongelooflijk heten dat prachtige, stemmige folkliedjes als Night Terror en The Captain And The Hourglass werden geschreven, gespeeld en gezongen door een meisje dat destijds nog 18 moest worden.

NIET HELEMAAL GESLAAGD DEBUUT
**

NIET HELEMAAL GESLAAGD DEBUUT
Los Campesinos!: Hold On Now, Youngster... Wichita/V2.

NIET HELEMAAL GESLAAGD DEBUUT
Het aantal Britse indiedebuten dat op ons wordt afgevuurd lijkt iets af te nemen, en dat is maar goed ook, want te veel Britse gitaarpopplaten van de laatste maanden bewezen slechts dat een of twee leuke singles onvoldoende zijn voor een geslaagd albumdebuut.

NIET HELEMAAL GESLAAGD DEBUUT
Dat kan ook worden gezegd van Hold On Now, Youngster..., de eersteling van Los Campesinos!, een groep van zeven jongens en meisjes uit Cardiff, Wales.

NIET HELEMAAL GESLAAGD DEBUUT
Het verhaal is tamelijk stereotiep, en identiek aan dat van bijvoorbeeld The Wombats. Los Campesinos! stelde zich aan Nederland voor met een aanstekelijk, maar nog veel te rommelig optreden tijdens London Calling, plus een ep (Sticking Fingers Into Sockets) waarvan het prijsnummer (We Throw Parties, You Throw Knives) deed uitkijken naar het eerste echte album. Daarop blijkt de spoeling, qua beklijvende liedjes, nog te dun.

NIET HELEMAAL GESLAAGD DEBUUT
Wie weet wordt het nog wat, want om enkele liedjes kan geen dj van alternatieve dansavonden heen (Death To Los Campesinos! en You! Me! Dancing!, met name) en de band klinkt te eigenwijs (springpop met xylofoons en violen) om ze epigonisme te verwijten. Maandag in de kleine zaal van het Amsterdamse Paradiso maar eens kijken of ze live inmiddels wat hechter zijn geworden.Menno Pot

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden