Populaire viertakten keren terug in motorsport

Zondag opent het motor-Grand Prixseizoen op het Japanse circuit van Suzuka met een kleine en een grote primeur. De kleine is de naamsverandering: de 500cc-categorie, ook wel koningsklasse genoemd gaat officieel 'MotoGP' heten....

Van onze verslaggever Henk Strabbing

Dat betekent: het wordt nu ook formeel erkend als de allerbelangrijkste afdeling van het gemotoriseerde wegracen op twee wielen, net als de Formule 1 bij de vierwielers. Maar de grote primeur is de terugkeer van de viertakten. Na 26 jaar (Giacomo Agostini won op 29 augustus 1976 op de oude, lange Nürburgring voor het allerlaatst op zo'n snerpende 3-cilinder MV Agusta) komt er een nieuw tijdperk in de motorracerij.

De motorindustrie - en de gewone straatrijder - heeft de laatste jaren een groeiende belangstelling voor de donker klinkende viertakten die eind jaren zeventig in de racerij aan het einde van hun ontwikkeling leken aangeland. Maar de technische mogelijkheden blijken er nog wel degelijk te zijn.

Toch zal niet meer zoals vroeger met gelijke (cilinder)maten worden gemeten. De inmiddels klassieke 500cc tweetaktmachines moeten proberen zich viertakten van het lijf te houden die maximaal een inhoud van 990cc mogen hebben. Na veel rekenen is de international motorfederatie FIM tot deze regulering gekomen. De eerste tests met de splinternieuwe viertakten wettigen de verwachting dat de 'nieuwe' viertakten de toekomst hebben.

Honda lijkt nu al het verst met de nieuwe krachtbronnen. Wereldkampioen Valentino Rossi was bij de laatste tests (ook op Suzuka) ruim een seconden sneller dan de eerste tweetakt (ook een Honda trouwens). Bij de tien snelsten zaten zeven viertakten. Maar de eerste officiële trainingsdag (vrijdag) gaf een iets ander beeld. Nu was Loris Capirossi met een tweetakt Honda her rapst. Maar dat was een vertekend beeld: Rossi probeerde de tijd van zijn landgenoot ter verbeteren en kwam ten val. Daarna was Rossi, duidelijk geschrokken, minder snel dan eerder op de dag.

De belangstelling van de motorfabrieken voor de vernieuwde klasse is groot. Naast Honda hebben ook de andere gevestigde racemerken Suzuki, Yamaha en Aprilia viertakten geconstrueerd. Maar ook fabrieken die zich de laatste jaren afzijdig hebben gehouden van de topracerij zijn bezig met het ontwerpen van viertakten. Het Japanse Kawasaki gaat na een afwezigheid van tientallen jaren weer meedoen en het Italiaanse Ducati (de afgelopen jaren zeer sterk in de populaire Superbike-categorie) maakt zijn opwachting.

De geruchten dat het Duitse BMW gaat meedoen worden steeds sterker. Het zou voor het eerst sinds de jaren vijftig zijn dat deze fabriek aan de tweewieler-racerij gaat meedoen. BMW is dit jaar uiterst succesvol in de Formule 1 met Juan Pablo Montoya en Ralf Schumacher.

De enige Nederlander in de MotoGP, Jurgen van den Goorbergh, die vorig jaar voor het te traag in ontwikkeling verkerende Proton-team van ex-wereldkaampioen Kenny Roberts senior reed, lijkt ook dit jaar qua motorkeuze weer te hebben misgekleund voor een topklassering. Hij heeft weliswaar de zozeer verlangde viercilinder Honda (van het team van de ervaren Amerikaan Erv Kanemoto), maar het is wel weer een tweetakt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden