Populaire steun van fiscus aan 'fiets van de zaak' sneuvelt

De vakhandel, de erkende fietsenzaak, ziet de bui al hangen: de 'fiets van de zaak' dreigt ten onder te gaan. Terwijl de overheid beklemtoont het fietsverkeer te willen stimuleren, maakt staatssecretaris Eric Wiebes (Financiën) met een nieuwe belastingmaatregel een einde aan de beschermde status van die bedrijfsfiets.

Beeld ANP

Fiscale voordelen om het woon-werkverkeer per fiets te promoten worden aan banden gelegd, concluderen branchevereniging RAI, de Fietsersbond en milieuorganisaties uit de nieuwe werkkostenregeling (WKR) van Wiebes die per 1 januari volgend jaar gaat gelden.

Onbelaste vergoedingen
'Het succesvolle bedrijfsfietsenplan dreigt de nek te worden omgedraaid', klaagt Harald Bresser van brancheorganisatie RAI Vereniging. Tenzij de Tweede Kamer aandringt op aanpassing van het Belastingplan 2015 van Wiebes, waarin maatregelen zijn vastgelegd voor onbelaste vergoedingen en verstrekkingen aan werknemers. Bresser: 'We zijn volop aan het lobbyen voor de fiets van de zaak.'

Daarvan worden er jaarlijks 200 duizend via de vakhandel verkocht, zegt RAI Vereniging. Bedrijven mogen eens in de drie jaar aan hun werknemers fietsen (tot een aanschafbedrag van 749 euro) aanbieden voor het woon-werkverkeer waarvoor fiscale voordelen gelden. Die voordelen kunnen voor de werknemer oplopen tot 52 procent.

Wiebes wil de aparte regeling voor de 'fiets van de zaak' afschaffen en onderbrengen in de nieuwe werkkostenregeling. Die bepaalt dat werkgevers 1,2 procent van de totale loonsom mogen besteden aan vergoedingen voor het personeel. De bedrijfsfiets krijgt daarmee concurrentie van bedrijfsfeesten, personeelsuitjes en kerstpakketten.

Meer vrije ruimte
'We blijven het fietsen echt wel stimuleren met onbelaste vergoedingen voor het woon-werkverkeer', zegt een woordvoerster van het ministerie van Financiën. 'Het is niet zo dat een werkgever geen fiets meer mag geven. Er komt meer vrije ruimte voor werkgevers om te bepalen wat ze voor het personeel willen vergoeden.'

Volgens de Fietsersbond is er geen enkele reden om aan het succesvolle bedrijfsfietsenplan te sleutelen.

Een op de vier werknemers gaat meerdere dagen per week met de fiets naar het werk, velen met een fiets van de zaak. 'Dat van die kilometervergoeding is onzin. Heel veel bedrijven doen daar niet aan', zegt Arien de Jong van de Fietsersbond.

Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën.Beeld anp

Tablets
Financiën heeft jarenlang gewerkt aan de nieuwe WKR, bedoeld om belastingmaatregelen te vereenvoudigen. Mobiele telefoons, tablets en gereedschappen zijn buiten die regeling gehouden en genieten daarmee wel een aparte status voor de fiscus. De Jong: 'Het kan dus wel. Waarom de fiets dan niet?'

RAI Vereniging verwijt het kabinet inconsistent beleid. Harald Bresser: 'Met staatssecretaris Wilma Mansveld tekenen we een Green Deal om binnen vijf jaar 5 procent meer fietsgebruik in het woon-werkverkeer te realiseren. Een andere staatssecretaris neemt vervolgens een maatregel die dat alleen maar tegenwerkt.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden