NieuwsAmerikaans warenhuis J.C. Penney

Populair warenhuis J.C. Penney, geliefd om zijn kortingen, in de problemen

Het beroemde warenhuis J.C. Penney heeft uitstel van betaling gevraagd. Al in 1907 deed het aan winstdeling.

Filiaal van J.C. Penny in Oklahoma, jaartal onbekend.Beeld Bettmann Archive

Je zou het de Amerikaanse Hema kunnen noemen: een betaalbare verkoper van degelijke kleding en huisraad waar iedereen weleens wat gekocht heeft. Elk behoorlijk winkelcentrum heeft er een. J.C. Penney begon in 1902 in Wyoming en is al vele decennia een icoon van de typisch Amerikaanse malls.

James Cash Penney Jr. begon zijn eerste Golden Rule Store (Gouden Regel Winkel) 118 jaar geleden in het plaatsje Kemmerer. De naam veranderde al snel in J.C. Penney, maar de Gouden Regel bleef het handvat voor de manier waarop de vrome christelijke eigenaar zijn imperium opbouwde: een beschaafde opstelling naar werknemers, klanten en het publiek.

J.C. Penney introduceerde in 1907 een mechanisme voor winstdeling met alle werknemers, bepaald geen reguliere praktijk in het kapitalistische Amerika. Het warenhuis ontwikkelde eigen merken en producten om zelf controle over kwaliteit en prijs te houden, en groeide in de twintigste eeuw uit tot een van de grootste ketens in de VS. Begin jaren zeventig had J.C. Penney meer dan  1.600 winkels, vaak in de malls die het winkellandschap in veel middelgrote plaatsen bepalen.

In de laatste jaren van zijn leven hield oprichter James Penney, semi-gepensioneerd sinds 1958, nog altijd vijf secretaresses bezig door een uitgebreide correspondentie te onderhouden met duizenden gepensioneerde werknemers, jongeren die hem vroegen hoe ze van hun leven een succes konden maken, en anderen die hem aanschreven in verband met zijn religieuze en charitatieve ondernemingen. Dat schreef The New York Times in een necrologie van Penney toen hij in 1971 overleed.

J.C. Penny verloor de afgelopen twintig jaar steeds meer terrein aan concurrerende warenhuizen als Macy’s en Kohl. Tien jaar geleden schoven externe investeerders aan in de raad van bestuur, zij duwden de keten naar de rand van de afgrond. De bekende Amerikaanse hedge fund manager William A. Ackman kocht in 2010 een substantieel deel van J.C. Penney en dwong een andere koers af.

Ackman maakte een eind aan de constante kortingen waarom de keten bekend stond, transformeerde de warenhuizen in luxe boetiekwinkels, en begon partnerschappen met exclusieve merken. Nieuwe klanten kwamen niet, bestaande klanten haakten af, en toen Ackerman 17 maanden na zijn aantreden werd gewipt, bleef J.C. Penney in april 2013 achter met een torenhoge schuld en een omzetverlies van 4,3 miljard dollar (toen 3,3 miljard euro), oftewel 25 procent.

De coronacrisis dreigt nu een definitief einde te maken aan 118 jaar Amerikaanse geschiedenis, en de banen van 85 duizend mensen in 850 winkels. Nadat de keten in april en mei meerdere kredietverstrekkers niet had betaald, deed J.C. Penney vrijdag een beroep op Chapter 11, de Amerikaanse versie van uitstel van betaling, om tijdelijk verlost te worden van zijn betalingsverplichtingen.

‘Wij zien ernaar uit sterker uit Chapter 11 en uit deze pandemie te komen’, zei Jill Soltau, bestuursvoorzitter van J.C. Penney, in een verklaring. Het bedrijf zegt toezeggingen van schuldsanering te hebben en hoopt in afgeslankte vorm een doorstart te kunnen maken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden