Poppodia zijn weer sluitpost op de begroting

Met grote voortvarendheid zijn nieuwe poppodia gebouwd of oude aangepast: niemand hoefde meer genoegen te nemen met een opgewaardeerd jeugdhonk....

Van onze verslaggever Pablo Cabenda

AMSTERDAM Morgen beslist de Utrechtse gemeenteraad over het voortbestaan van het poppodium De Vloer. Het Utrechtse college van B en W liet eerder deze maand al weten geen vertrouwen te hebben in een gezonde exploitatie van het één jaar oude podium en wilde de 170 duizend euro subsidie aan De Vloer stopzetten. Zonder die subsidie gaat het podium haast zeker failliet. Daarmee is De Vloer het zoveelste podium dat in de financiële gevarenzone verkeert.

Bij De Effenaar in Eindhoven werd een toegezegde verbouwing om de capaciteit te vergroten bijna op het laatste moment afgeblazen. Na muzikaal protest besloot de gemeenteraad vorige maand toch door te gaan met de verbouwingsplannen.

Het gitaarbolwerk Vera in Groningen zat ook in nood, maar kreeg na veel heen en weer gepraat alsnog een subsidie toegewezen voor aanpassingen die werden afgedwongen door de Arbo-wet. Doornroosje in Nijmegen ziet de plannen voor een nieuw gebouw door een begrotingstekort in rook opgaan. En het Rotterdamse Nighttown is al twee jaar met de gemeente aan het onderhandelen over een verbouwing.

In weerwil van de professionalisering, die zo'n vier jaar geleden is ingezet, lijkt het poppodiumcircuit nu weer de sluitpost op de begroting van gemeenten. Eind jaren negentig werden met grote voortvarendheid nieuwe poppodia gebouwd en bestaande centra werden aangepast aan de strengere milieueisen en wensen van de moderne kritische popconsument. Niemand hoefde nog genoegen te nemen met een opgewaardeerd jeugdhonk waar een schimmelige tweedehands bank als loungeruimte dienst deed.

De hardware stond er. Maar de software, het beleid, en de financiering hobbelen er een beetje achter aan. Het clubcircuit is in de magere jaren voor veel gemeenten nog steeds de plek waar het wel een onsje minder kan.

Volgens Doornroosjedirecteur Toine Tax heeft het 'establishment' te weinig affiniteit met de popsector. 'Als je dat wat er in de pop rondgaat vergelijkt met het geld dat in de traditionele kunstdisciplines wordt besteed, dan vergelijk je tonnen met miljoenen. Ons huidige gebouw is al lang afgeschreven. De gemeente heeft het achterstallige onderhoud op zijn beloop gelaten juist omdat we een nieuw pand zouden krijgen.'

Dat gaat nu niet door omdat Doornroosje met een begrotingstekort zit dat na verhuizing alleen maar groter zou worden. Een nieuw pand vindt de gemeente te duur. En hoewel Nijmegen Doornroosje de helpende hand bood met een eenmalige subsidie van 230 duizend euro, het begrotingstekort over 2002, betwijfelt Tax of dat voldoende is om de programmering te handhaven.

Dat zo'n begrotingstekort misschien ook iets zegt over het functioneren van Doornroosje zelf, wuift Tax van de hand. Tax: 'Doornroosje als podium loopt prima. Dit jaar hadden we 23 procent meer bezoekers dan vorig jaar. Maar doordat we steeds professioneler worden kunnen we minder met vrijwilligers werken. En professionele krachten drukken ontzettend op je begroting.'

En juist met die tegenstelling hebben veel middelgrote podia volgens Peter Weening gewoon te weinig rekening gehouden. Zeker, de programmeur van het kleinere Vera in Groningen onderschrijft dat de Nederlandse overheden niet van jongerencultuur houden, maar de podia zelf valt ook wel wat te verwijten. 'De laatste jaren zie je dat poppodia steeds maar grotere zalen willen, meer publiek. Dat gaat dan gepaard met een uitbreiding van het personeel, soms tot zo'n 140 man. Zie maar eens mensen te vinden die anno 2002 op een danceparty tot zes uur 's ochtends voor een paar consumptiebonnen willen werken.'

Nighttown is één van die zalen die groter en mooier moeten. De ambitieuze verbouwing van het Rotterdamse concertpodium gaat 3,5 miljoen euro kosten. Zo'n verbouwing is volstrekt gerechtvaardigd vindt programmeur Harry Hamelink. 'Ik wéét dat er een hoop bandjes aan onze neus voorbij gaan omdat we onvoldoende zaalcapaciteit hebben. En in een grote stad als Rotterdam moet je een zaal voor duizend bezoekers makkelijk kunnen exploiteren.'

Weening van Vera vraagt zich af of dat wel geldt voor de zalen die niet in de randstad liggen. 'Dan heb je een mooie grote zaal en al die buitenlandse bandjes die hem moeten gaan vullen, hebben nog nooit van Eindhoven of Nijmegen gehoord. Die gaan gewoon naar Amsterdam of Rotterdam.' Volgens Weening gaat het allereerst om een een sterk programma ook op een klein podium. 'En als de gemeente dan nog niet naar je luistert, heb je een stok om mee te slaan.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden