'Popmuziek is nog altijd vermaak voor tieners'

The Ex? Natuurlijk kent Markus Acher die. Hij is, behalve generatiegenoot, ook fan. Ze hebben zelfs wel eens samen opgetreden: The Ex en The Notwist....

Van onze medewerker Menno Pot

Beide groepen maakten begin jaren tachtig noise en punk, maar hebben in twintig jaar tijd een muzikaal universum gecreëerd, dat alleen groepen kunnen maken waarvan de leden muzikaal met elkaar zijn vergroeid. De gitaren zijn naar de achtergrond verdreven door invloeden van buiten het traditionele pop-idioom.

De bands delen een voorliefde voor avantgarde en jazz. De twee kernleden van The Notwist, Markus Acher en zijn broer Micha, richtten naast The Notwist een jazzgroep op: het Tied & Tickled Trio, dat overigens niet uit drie, maar vijf (soms zes) mensen bestaat.

Op het vijfde, onlangs verschenen studio-album van The Notwist zelf, het meesterlijke ingetogen Neon Golden, hoor je in de subtiele popliedjes invloeden van dub, zachte funk, blues en breakbeats, plus natuurlijk het zachtjes bliepende elektronische knutselwerk van Martin Gretschmann, ofwel dj Console, die sinds de vorige plaat Shrink (1998) een vast Notwist-lid is geworden. Vanavond en morgen treedt de groep op in Groningen en Amsterdam.

Neon Golden, dat verscheen op het City Slang-label (Lambchop, Sebadoh, Built To Spill) werd door de muziekpers met gejubel ontvangen en verkoopt beter dan alle vorige. Ook in Duitsland zijn muziektijdschriften enthousiast. Het verschil tussen The Ex en The Notwist zit in de bredere artistieke erkenning in eigen land. In Nederland is The Ex een gerespecteerd collectief, dat de BV Popprijs ontving, onderwerp is van een prestigieuze documentaire en soms bij de publieke televisiezenders verschijnt. Dat ligt anders met The Notwist in Duitsland.

Markus Acher: 'Popmuziek wordt in Duitsland nog altijd gezien als vermaak voor tieners. Dat het meer om het lijf kan hebben, wordt door geen beleidsmaker erkend. Het grote publiek is zich er ook niet van bewust. Een serieuze popprijs zoals The Ex die kreeg, is in Duitsland voorlopig ondenkbaar. Laat staan dat een band als The Notwist hem zou winnen.'

Een wat moedeloze gedachte voor een man die met zijn klassiek geschoolde broer Micha een band oprichtte om in het doodse thuisstadje Weilheim, in het Bayerische Oberland, een poprevolutie te ontketenen. Ze wilden niet wegvluchten uit Weilheim, bijvoorbeeld naar het nabijgelegen München. Nee, ze wilden iets veranderen. 'Wij namen Amerikaanse indierockgroepen als voorbeeld en zongen in het Engels', zegt Acher. 'Dat werd totaal ''uncool'' gevonden door onze omgeving. In Weilheim waren alleen schoolbands en combo's voor bruiloften en partijen, die zo'n fout, braaf mengelmoesje van blues, rock, funk en reggae speelden.'

Ironisch genoeg zijn dat nou juist de muzikale stijlen die op Neon Golden en vooral in de live-optredens van de groep binnensluipen in nummers als This Room en de prachtige nieuwe single Pick Up The Phone. Acher: 'Als je me in 1985 verteld had, dat ik ooit met die stijlen aan de slag zou gaan, dan had ik je voor gek verklaard.'

Ondertussen is er in Weilheim nog niets veranderd. Of toch? Acher lacht. 'Eén of andere conservatieve wethouder heeft blijkbaar ergens iets opgevangen over onze Europese tournee. Die denkt nu dat wij van The Notwist wereldberoemde ambassadeurs van Weilheim zijn. In een pand in de stad hadden we een studio, een oefenruimte, een alternatief bioscoopje en een kroeg, waar bandjes konden optreden. Daar kregen we geen vergunning voor. Afgelopen. Diezelfde partij probeert nu jongeren voor zich te winnen door in het partijprogramma te zetten dat er meer oefenruimtes gebouwd moeten worden. Ach, wij hebben de strijd maar gestaakt en ons toegelegd op het maken van platen die we zelf mooi vinden.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden