Popmeesterwerk 'Mellow As The Month Of May'

Dit jaar is het veertig jaar geleden dat de elpee Tapestry van Carole King verscheen. Het is met meer dan 24 miljoen verkochte exemplaren nog altijd een van alltime bestsellers uit de popgeschiedenis.

King verbrak er diverse records mee. Nooit had er in de VS een album van een vrouw zo lang op de eerste plaats gestaan. Tapestry stond jaren achtereen in de Billboard lijst.

Terecht, want het is een prachtplaat. Waar hier in Nederland eigenlijk veel te weinig oor voor was. Haar tijdgenote Joni Mitchell die drie maanden nadat King de studio in was gegaan voor Tapestry haar eigen meesterwerk Blue zou opnemen, die kreeg de afgelopen decennia veel meer aandacht.

Natuurlijk, Joni Mitchell heeft een veel imposantere reeks albums op haar naam, en de tragiek van Carole King is dat het bij een echt goede plaat en een handvol goede albumtracks is gebleven.

Maar ik kan het niet genoeg benadrukken: Tapestry is een perfect popalbum. Een mooi idee ook van Guuz Hoogaerts en Leo Blokhuis om vanavond met een stel Nederlandse topzangeressen het album in het zonnetje te zetten.

Joni Mitchell-avonden zijn er al genoeg geweest, en altijd mag je weer concluderen dat eigenlijk niemand ook maar een beetje bij haar in de buurt kan komen. Haar muziek lijkt me domweg te moeilijk.

Die van Carole King is mogelijk eenvoudiger en in ieder geval pakkender. Bovendien kennen velen aan aantal liedjes al van anderen.

Zo is de versie van You’ve Got A Friend van James Taylor beroemder dan de oorspronkelijke van King, en kennen we Natural Woman toch vooral van Aretha Franklin.

Dit en het liedje Will You Still Love Me Tomorrow schreef ze met haar eerste echtgenoot (er zouden er nog drie volgen) Gerry Goffin. The Shirelles hadden er een hele grote hit mee. Goffin en King vormden een van de meest succesvolle songschrijversduo’s uit de jaren zestig. Je had Leiber en Stoller, Bacharach en David en Goffin en King. Een mooi overzicht van hun werk geven de cd’s verschenen op het ACE label.

Het was meestal Goffin die de teksten schreef en hoewel het paar al gescheiden was toen King aan haar Tapestry begon, was de schok bij haar ex het grootst: Carole kon dus wel degelijk teksten schrijven. Ze had hem nu echt helemaal niet meer nodig.

In het vermakelijke maar niet altijd even goed gedocumenteerde Girls Like Us waarin Sheila Weller de loopbanen van Carly Simon, Joni Mitchell en Carole King beschrijft, stelt de auteur zelfs dat Goffin na Tapestry eigenlijk geen liedjes van betekenis heeft geschreven.

Aardig om eens naar de ontvangst van Tapestry in de VS te kijken. Carole King had er een grote naam, maar niet echt onder het rock ’n roll publiek. Meer Willem Duys dan Lester Bangs, zeg maar.

Het zou twee maanden duren voordat Rolling Stone het album besprak, maar daar trokken ze dan ook meer dan een pagina voor uit.

Jon Landau, de latere manager van Bruce Springsteen, besprak de plaat samen met Kings een jaar eerder verschenen, veel mindere, The Writer. Hij was zeer lovend en de recensie heeft King veel goed gedaan. Vanaf nu was ze echt een van de toonaangevende singer/songwriters. Samen met James Taylor, die belangrijk was in het aanmoedigen van haar solo-aspiraties en Joni Mitchell.

Zowel Taylor als Mitchell zijn trouwens met achtergrond vocalen op Tapestry te horen.

King kreeg hits, won de belangrijkste Grammy’s die ze vanwege zwangerschap niet zelf kwam ophalen, en haar muziek was jarenlang niet van de Amerikaanse radio te slaan.

Vreemd genoeg deed ze in Nederland niet zo veel. Haar wonderschone Amerikaanse nummer 1 hit It’s Too Late kwam hier niet verder dan de tipparade.

Ik kwam haar naam ook nooit ergens tegen. Steely Dan, Joni Mitchell, James Taylor, Boz Scaggs en Carly Simon dat waren namen die me al vroeg wat zeiden. Carole King? Geen idee.

Ik weet nog goed dat ik in 2001 in Glasgow was om in de Barrowlands twee concerten van Belle And Sebastian te gaan zien. Vooraf werd er een bandje met goede tunes gedraaid en toen hoorde ik I Feel The Earth Move en was ik verkocht. Ergens ging me een lichtje branden, verrek dat is toch Carole King? Wat een goede danstune!

Terug uit Glasgow spoorde ik Tapestry op. I Feel The Earth Move was het eerste liedje. Toen kwam So Far Away, ook al zo mooi en wat te zeggen van It’s Too Late.

Dat is in de loop der jaren uitgegroeid tot een van mijn lievelingsnummers. Alles eraan is perfect. Maar graag wijs ik ub even op de gitaar die na 1 minuut 34 voor het eerst opklinkt. Op de hele plaat is gitarist Danny Kortchmar nauwelijks te horen. Dominant is vooral het prachtige pianospel van King zelf. Maar hier, en in de solo aan het slot speelt Kortchmar hartverscheurend mooi.

Waar ik nu zo benieuwd naar ben is, wie en hoe gaat dat vanavond proberen na te doen. Wie, dat weet ik inmiddels, Eric van Dijsseldonk, maar hoe?

Op de live-versie die een paar jaar geleden op de Legacy-Edition van Tapestry is uitgebracht horen we King alleen met de piano. Stuk minder toch.

Die eerste drie nummers van Tapestry, perfecter kan popmuziek niet zijn. Goed, heel kant 1 is prachtig. En natuurlijk kant 2 bevat ook al geen minder liedje. Maar ik moet bekennen dat ik net zoals dat bij andere dierbare albums uit de jaren zeventig het geval is, zelden of nooit aan kant 2 toekom.

Tonight’s The Night van Neil Young en Closing Time van Tom Waits bijvoorbeeld. Wat moet je nog draaien na Mellow My Mind? Of na Martha? Iets heel anders lijkt me.

Zo vergaat het me ook bij Tapestry. Een plaatkant prachtige perfecte pop, daar kan kant 2 nooit overheen.

Dat zal vanavond anders zijn, dan komen immers de ‘hits’ You’ve Got A Friend, Will You Still Love Me Tomorrow en(You Make Me Feel Like) A Natural Woman voorbij, toch liedjes die iedereen kent.

Geniet ervan en koop, steel of leen daarna Tapestry. Het is echt een van de mooiste popplaten die ik ken.

En ‘mellow as the month of may’, zoals King dat in I Feel The Earth Move zingt

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden