Popcorn en cola aan je goeie jas

'BIJ ZORRO in Delfia kwamen wij erachter dat er gsm's bestaan met kerstmelodietjes. De baas van een van de dames vóór ons belde op of zij kon komen werken....

'Wat mij elke keer weer opvalt, is de enorme hoeveelheid eten en drinken die mensen kunnen en willen verstouwen tijdens een genoeglijk avondje naar de film. Neem nou Pathé. Zelfs als je zou willen, een gewoon glaasje cola is niet te koop. Het begint pas bij halve liters. Maar eenieder die wel eens cola drinkt, weet dat je al na zo'n drie slokken oprispingen krijgt. Gelukkig staat het geluid zo hard dat je de gevolgen bespaard blijven.' Gerry de Hoogh, Rotterdam.

'In Varoissieau te Almelo gaan halverwege L.A. Confidential de gordijnen dicht en circa twintig bezoekers willen zich naar het bargedeelte begeven. Ineens gaan de gordijnen weer open en de film draait alweer. Tijdens de spannende slotscènes schuifelt een medewerker van de bioscoop langs de rijen. ''U mag best even de zaal verlaten om drinken op te halen'', fluistert hij, ''de bar is open'.' S. Nikhila, Deventer.

'De slechtse ontwikkeling is het toegenomen bioscoopbezoek. Al deze bioscoopbezoekers zorgen voor meterslange rijen voor de kassa's. Zonder reservering is het steeds moeilijker aan kaartjes te komen.' Rogier vanden Braak, Amsterdam.

'In ons stadje hoef je voor een film nooit in de rij te staan. Heel lang geleden wilde ik eens reserveren, maar ''dat hoefde niet'' en dat bleek: er waren drie personen voor Paris, Texas. Het is ook niet altijd even aangenaam: de ene keer staat 't geluid keihard, de andere keer brult de ventilator boven alles uit, meestal zijn de dranken lauw, vaak is er een technische storing. Maar zoals gezegd, je hoeft nooit in de rij te staan: ''elk nadeel heeft zijn voordeel'.' Jan Koopman, Woerden.

'Te veel mensen gaan naar de film om een andere reden dan het zien van een film. Het existentiële onbehagen wordt overal uitgeleefd, dus ook in de bioscoop.' Jan Ypinga, Arnhem.

'Ook dit jaar heb ik me weer opgewonden over het bekende garderobeprobleem. Het is toch idioot dat ik bij ieder bezoek nog steeds mijn jas onder mijn stoel moet leggen. Na afloop kun je deze direct naar de stomerij brengen om de popcorn en andere zoetigheden te laten verwijderen. Doe hier wat aan a.u.b.' Geert Jan Eissens, Utrecht.

'Wat de Nederlandse film betreft denk ik dat er duidelijk een post-Oscar depressie heerst.' Erik de Veer, Amsterdam.

'Opmerkelijk veel overeenkomsten met de lijst van mijn vriendin Marieke, tevens bijgeleverd. De meeste films hebben we samen gezien en bij mij heeft verliefdheid ongetwijfeld een grote rol gespeeld in mijn evaluatie.' Edwin Poppe, Nijmegen.

'Wij hebben een filmhuis in een oude kapel. Wij zitten in de catacomben, boven ons een prachtig café: wat wil je nog meer' Marianne Groet, Hoorn.

'Chassé Breda. Vóór de hoofdfilm Mrs. Dalloway krijgen we de gebruikelijke 'Wordt verwacht'-films. Wat komt uitgebreid aan de orde? Mrs. Dalloway! De film in vogelvlucht als het ware.' A. Oud, Oosterhorst.

'Beste filmbezoekers: bewaar je persoonlijke mening even voor jezelf. Films behoren niet in de filmzaal bekritiseerd te worden. Andere bezoekers kunnen op die manier onbevlekt zelf hun mening opmaken.' Albert en Leo, Amsterdam.

'Het moet mij van het hart dat Utrecht een filmwoestijn is. Daarom: geef ons heden ons Multiplex, geef ons heden ons Cultiplex, voor ons broodnodige kijkgenot, amen.' Theus Zwakhals, Utrecht.

'Als het aan Pathé had gelegen, hadden we vorig jaar kunnen kiezen uit Titanic, Titanic en Titanic. Gelukkig komt er een boel Pathé-nieuwbouw bij in Amsterdam, zodat we binnenkort dezelfde gladde film in tweeduizend zalen tegelijk kunnen zien.' Chiel Schaap, Amsterdam.

'Waarlijk een prachtig complex, de splinternieuwe bioscoop Cine City in Vlissingen. Wat erg tegenviel was het geluid. Tijdens de film zat mijn zoon het eerste half uur met zijn handen voor zijn oren. Beste bioscoopexploitanten, een bioscoop is géén disco.' Jip Binsbergen, Amsterdam.

'Tijdens Left Luggage in Chassé begeeft de lamp van de filmprojector het, juist op een erg spannend moment. Als blijkt dat het euvel die avond niet hersteld kan worden, wordt de zaal geëvacueerd, de film teruggespoeld en van de projector gehaald. In de foyer kan worden gewacht tot de film bij de buren is afgelopen. Leuk werd het toen het publiek mocht roepen waar we eigenlijk waren gebleven. Na wat heen en weer gespoel vonden we dan eindelijk de juiste positie om de film verder af te draaien. Ik weet nog dat ik toen tegen mijn partner zei: ''Echt een opmerking voor in de Volkskrant van januari volgend jaar'.' Jan Smits, Breda.

'Meest opvallend aan 1998: het regende meestal als we uit de bioscoop kwamen.' Gé Nielissen, Nijmegen.

'Belachelijk dat degenen die een diner met filmarrangement hebben geboekt in The Movies de beste plaatsen gereserveerd krijgen in een verder uitverkochte, ongeplaceerde zaal, want we moesten wachten tot The Truman Show werd gestart, omdat deze 'VIPs' nog niet waren gearriveerd (lees: uitgegeten).' Iris Zevenhuizen, Amsterdam.

'Wat is er erger dan een groep uitgelaten schoolkinderen met krakende zakken chips in de zaal? Juist ja, een groep kassa-miepen van de lokale grootgrutter welke flink aangeschoten de voorstelling verstiert met brallende opmerkingen van een niveau waar zelfs Menno Buch zich diep voor zou schamen.'. Marcella Brink, Amersfoort.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden