Poortjes Rotterdamse metro en tram maken subsidie overbodig

Het gaat zo goed met de groei van het aantal tram- en metroreizigers dat het Rotterdamse ov-bedrijf RET in 2017 geen subsidie meer nodig heeft voor de exploitatie van dat vervoer. Ook de succesvolle aanpak van zwartrijders brengt zoveel meer geld op dat de overheidssteun kan worden afgebouwd.

Rotterdamse metro. Beeld anp
Rotterdamse metro.Beeld anp

De RET ontving dit jaar 20 miljoen euro subsidie voor de exploitatie van het tram- en metrovervoer en kan voor volgend jaar nog op 15 miljoen euro rekenen. RET-directeur Pedro Peters kondigde woensdag aan dat in 2017 het punt wordt bereikt dat dit vervoer volledig kostendekkend is.

'Dat geldt niet voor de bus en ik verwacht ook niet dat ons busvervoer ooit honderd procent kostendekkend zal worden', zegt Peters. Om alle bussen te laten rijden, moet er dit jaar zo'n 25 miljoen euro subsidie bij.

Bij de positieve boodschap van Peters past de kanttekening dat zichzelf bedruipend openbaar vervoer een illusie is. Ook de RET kan niet zonder overheidssteun voor materieel en infrastructuur en het onderhoud daarvan. 'We hebben het nu louter over de exploitatie van het railvervoer', beklemtoont de RET-baas.

Den Haag en Amsterdam ook meer inkomsten

Het bedrijf zag het aantal tram- en metroreizigers de afgelopen jaren spectaculair stijgen. Ten opzichte van 2012 is dit jaar een groei bereikt van 25 procent. Dagelijks reizen 300 duizend mensen met de metro en 200 duizend met de tram in het concessiegebied van het vervoersbedrijf.

Dat gebied reikt tot ver buiten Rotterdam zelf, en de groei is voor een deel ook toe te schrijven aan RandstadRail, een metrolijn die de stations Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal met elkaar verbindt en die gezamenlijk met de Haagse vervoerder HTM wordt geëxploiteerd. In 2006 maakten nog geen 10 duizend reizigers dagelijks gebruik van deze lijn; inmiddels is dat aantal verviervoudigd.

Volgens de RET is vooral de metro als vervoermiddel steeds populairder geworden nu veel is geïnvesteerd in de kwaliteit van het materieel en in sociale veiligheid. De RET voerde als eerste ov-bedrijf toegangspoortjes in. De strijd tegen zwartrijders levert het bedrijf naar eigen zeggen 60 duizend euro aan extra inkomsten per dag op. Vanaf 2017 wordt met metronet uitgebreid met de Hoekse Lijn (van Rotterdam naar Hoek van Holland).

Ook andere gemeentelijke vervoersbedrijven, zoals het GVB in Amsterdam en de HTM in Den Haag, zeggen dat ze steeds meer inkomsten genereren uit tram- en, in het Amsterdamse geval, metrovervoer. Het GVB maakt daarover eind volgende maand cijfers bekend. 'Het is appels met peren vergelijken', zegt een woordvoerster van het GVB. 'Onze opdrachtgever, de Stadsregio Amsterdam, stelt andere eisen dan die van de RET. Financiële afspraken kun je niet één op één vergelijken.'

Ook voor het GVB geldt dat de exploitatiesubsidie wordt afgebouwd. In 2012 bedroeg die nog (voor tram, metro én bus) 102 miljoen euro, in 2024 betaalt de Stadsregio Amsterdam nog 36 miljoen euro. De HTM zag de inkomsten van bus- en tramvervoer, inclusief die van RandstadRail, vorig jaar met ruim 10 procent stijgen tot 302 miljoen euro, maar boekte een negatief bedrijfsresultaat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden