FOTOGRAFIE

Poolse migranten in een vervallen strandhotel

Een vervallen strandhotel in Noordwijk is het tijdelijke onderkomen van 150 Polen, ontdekte fotografe Annabel Oosteweeghel. Ze legde er het leven vast van arbeidsmigranten die hier niet willen zijn.

Foto Annabel Oosteweeghel

Het bord hangt nog aan de gevel. 'Strandhotel' staat er in grote, veelbelovende letters op te lezen. De vergane glorie die dit voormalige hotel in Noordwijk uitstraalt, trok al een tijdje de aandacht van fotografe Annabel Oosteweeghel (46). Elke keer als ze er langs reed, dacht ze: wat speelt zich toch af achter die gevel?

Het - ooit - luxe hotel aan de boulevard van de - ooit - mondaine badplaats blijkt de tijdelijke verblijfplaats van meer dan 150 Polen, die naar Nederland zijn gekomen als arbeidsmigranten. Ze willen hier in korte tijd veel geld verdienen, om daarna in Polen met hun spaargeld een bestaan op te bouwen. Het hotel is niet veranderd, de Polen wonen in de hotelkamers en vermaken zich in hun schaarse vrije tijd in de sterk verouderde fitnessruimte en in een gemeenschappelijke ruimte met pooltafel en tv.

De Poolse bewoners van het hotel zijn allemaal via uitzendbureau Otto Workforce naar Nederland gekomen. Dit bedrijf bemiddelt voor Poolse werknemers, zij regelen huisvesting, verzekeringen en vervoer naar Van Heemskerk in Rijnsburg; een fabriek die gesneden groente en fruit levert aan supermarkten - alle bewoners van het Strandhotel werken daar. Ze verdienen er vier keer zo veel als in hun vaderland, vertelden ze Oosteweeghel, en ze draaien er zo veel mogelijk uren. De hotelkamers (zo'n 16 vierkante meter, zonder keuken) kosten 450 euro per maand per persoon.

Foto Annabel Oosteweeghel
Foto Annabel Oosteweeghel

Praten met handen en voeten

Oosteweeghel vroeg toestemming aan het management van het hotel (overigens ook afkomstig uit Polen) om de bewoners te fotograferen. Ze is bij kamer 1 begonnen met aankloppen en legde met handen en voeten contact, want de meeste Polen spraken amper Engels. Na enige tijd werd duidelijk dat zij die fotografe was zonder kwaad in de zin, en kon ze in en uit lopen en vrijuit fotograferen.

Ze werd getroffen door de wachtstand, waarin de Poolse bewoners (van alle leeftijden) lijken te verkeren: 'Ze willen allemaal terug naar huis, en werken zich een slag in de rondte om genoeg spaargeld te hebben. Tot die tijd bevinden ze zich in een soort vacuüm: ze willen hier niet zijn, ze leven niet echt, ze zijn in afwachting van een beter leven in Polen. Het werk is zwaar, ze zijn moe, de tijd verstrijkt traag. In de kale benauwde hotelkamers zag ik het wachten, het verlangen, de berusting, de ontheemding, maar ook de hoop en de liefde.'

Oosteweeghel heeft haar foto's van de Polen in het Strandhotel ingestuurd voor de competitie om de Zilveren Camera en World Press Photo.

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Annabel Oosteweeghel

Annabel Oosteweeghel (1969) studeerde aan de St. Joost kunstacademie in Breda (schilderen en audiovisuele vormgeving). Ze fotografeert en maakt korte filmpjes. Haar opdrachtgevers zijn dagbladen en tijdschrijften. Ook doet ze veel reclamefotografie voor grote bedrijven. In 2014 maakte ze het fotoproject Oblivious, waarbij ze geënsceneerde foto's maakte in een verlaten bungalow in de duinen - de bewoonster woonde in een verzorgingshuis, maar had haar huis onveranderd gelaten. Oblivious werd een fototentoonstelling en een boek, het project werd de winnaar van de AvroTros Fotografieprijs 2015.

Foto Annabel Oosteweeghel
Meer over

Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.