Pomphouders tegen oplaadstations

DEN HAAG - De overheid en het bedrijf Fastned moeten stoppen met het plaatsen van oplaadstations voor elektrische auto's langs de snelweg. Dat hebben exploitanten van tankstations donderdag in kort geding geëist.


De pomphouders vinden dat zij het alleenrecht hebben op het verstrekken van stroom langs de snelweg. Rond de eeuwwisseling hebben ze een contract gesloten met de overheid dat ze tot 2024 exclusieve rechten geeft op verkoop van brandstof langs de snelwegen. De wisseling voor de Haagse rechtbank draaide om de vraag wat in de wet bedoeld wordt met 'brandstoffen'. Volgens de pompexploitanten gaat het daarbij niet alleen om benzine en diesel, maar om álle brandstoffen die voertuigen kunnen aandrijven.


'Dus als iedereen op water gaat rijden', vroeg de rechter, 'vindt u dat u als enige een kraan mag neerzetten langs de snelweg?' 'Daar komt het op neer', aldus de advocaat van de exploitanten.


Die laatsten hebben flinke tegemoetkomingen gedaan in ruil voor hun concessie tot 2024, is de redenering. Ze mochten ervan uitgaan dat die zijn waarde zou behouden. Nu komen er plots toch andere aanbieders van brandstof bij. Oneerlijke concurrentie en in strijd met de contracten, vinden ze. Bovendien zijn ze in het hele proces genegeerd door de overheid. Als die laadpalen wil, moeten ze hen daarover informeren en met ze aan tafel.


Elektriciteit is geen brandstof, bracht de landsadvocaat daar tegenin. Het convenant met de pomphouders is nooit bedoeld geweest om nieuwe ontwikkelingen tegen te houden. De zogenoemde verzorgingsplaatsen waarop de tankstations staan, zijn eigendom van Rijkswaterstaat. Die mogen zelf bepalen wie ze daarvan gebruik laten maken. De enige beperking is dat dat geen andere aanbieders van benzine en diesel mogen zijn.


De sector heeft het ook aan zichzelf te wijten dat anderen het initiatief nemen, vond de landsadvocaat. De huidige exploitanten hebben zelf geen actie ondernomen, slechts één heeft een vergunning voor het plaatsen van een laadpaal ingediend. 'Ze zien het zelf niet zitten, maar willen ook niet dat een ander het doet.'


Die ander, dat is Fastned. Dat bedrijf is al twee jaar bezig met aanvragen van vergunningen. De eerste stations moeten al dit jaar open. Ze zijn onbemand en er zijn verder geen faciliteiten bij. Opladen zal zo'n twintig minuten duren. Wie in die tijd een kop koffie wil, is daarvoor aangewezen op het pompstation op het terrein.


Winstgevend zal het de eerste jaren niet zijn. Er rijden nu nog minder dan tienduizend volledig elektrische auto's rond in Nederland, die doorgaans bij de gebruiker thuis of op het werk worden opgeladen. Toch zijn ze nodig, zei de landsadvocaat. 'Met dit oplaadnetwerk doorbreekt Fastned de kip-of-eidiscussie over wat eerst moet komen: de elektrische auto of de laadpaal.'


De rechter doet over twee weken uitspraak.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden