Nieuws

Politieke partijen schroeven uitgaven aan advertenties flink op – D66 geeft meeste uit

De uitgaven aan reclames door politieke partijen zijn de afgelopen weken flink opgelopen. In de week van 1 tot en met 7 maart gaven de partijen gezamenlijk bijna 3 miljoen euro bruto uit aan advertenties op radio, tv, in kranten en op openbare reclamezuilen, zo blijkt uit berekeningen van mediabureau Nielsen.

Jesse Klaver helpt bij het flyeren voor GroenLinks. Beeld Hollandse Hoogte /  ANP
Jesse Klaver helpt bij het flyeren voor GroenLinks.Beeld Hollandse Hoogte / ANP

De laatste week van februari waren de bedragen voor reclame nog aanzienlijk lager. De verwachting is dat de reclame-uitgaven deze week en de laatste dagen voor de verkiezingen nog hoger zullen uitvallen.

In de meest recente week gaf D66 van alle partijen het meest uit, op de voet gevolgd door de VVD, CDA en FvD. Opvallend is ook het uitgavenpatroon van 50Plus. Daar waar zij in eerste instantie nauwelijks geld aan reclames uitgaven tijdens hun campagne, besteedden ze in de eerste week van maart maar liefst drie ton.

Vooral de uitgaven aan tv-spotjes zijn flink gestegen. Zo besteedden D66 en FvD beiden meer dan 4,5 ton aan advertenties op de televisie. De VVD gaf aan het begin van de campagne voornamelijk geld uit aan reclames in dagbladen, maar de liberalen zijn recentelijk ook overgestapt op tv-reclames.

Voor de PvdA zijn reclames op de tv al sinds het begin van de campagne een belangrijk deel van de strategie. De partij richt zich al weken op dit medium. Vrijwel al haar reclame-uitgaven gingen tot nu naar de televisie.

Bij het onderzoek van Nielsen wordt alleen gekeken naar radio, televisie, buitenreclame, krantenadvertenties en online-advertenties bij bijvoorbeeld nieuwssites. De waarde van de reclames zijn bruto bedragen, in de praktijk kunnen de tarieven lager uitvallen, door goed onderhandelen of korting als een partij veel reclamezendtijd koopt.

Reclame via sociale media, zoals Facebook of Instagram, wordt niet meegenomen in de berekeningen van Nielsen. Facebook geeft zelf wel informatie over de uitgaven op het platform. Het CDA gaf afgelopen week verreweg het meest van alle partijen uit aan reclame op Facebook, ruim anderhalve ton.

Podcast

Baudet bij Jinek was vrijdag onderwerp van gesprek, maar wat heeft de kiezer aan dat soort spektakel? En wat wil nieuwkomer Volt? We bespreken het in verkiezingspodcast Koorts.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden