Politieke behendigheid komt goed van pas bij sanering

Oud-minister Eurlings wordt de hoogste man bij de KLM komend jaar. Het vroegere 'wonderkind' van het CDA zal veel banen moeten schrappen, vooral bij partner Air France.

Wie KLM de komende jaren wil gaan leiden, zal politiek spitsroeden moeten hebben gelopen. Camiel Eurlings (39) mag een vriendelijke en gelovige Limburger zijn - hij werd nog eerder Ridder in de Orde van het Heilig Graf dan Officier in de Orde van Oranje Nassau - hij beschikt ook over de politieke behendigheid die nodig zal zijn om de KLM (32 duizend werknemers) verder te integreren bij Air France. Dit in ruil voor verdere saneringen bij de Franse dochter.


Al op achtjarige leeftijd zat 'us Camielke' op de publieke tribune van de gemeenteraad van Valkenburg aan de Geul te kijken hoe compromissen werden bekokstoofd. Vrijdag lekte uit dat hij uiterlijk op 1 januari 2014 Peter Hartman zal opvolgen als topman van de KLM. Hij zal voor de uitdaging staan om in overleg met de Franse bestuursvoorzitter Air France KLM (in totaal 101 duizend werknemers) een stuk slanker te maken. De moloch lijkt keer op keer het onderspit te delven in de slag met enerzijds de budgetmaatschappijen (EasyJet en Ryanair) en anderzijds de grote carriers uit opkomende landen in Azië en het Midden-Oosten (zoals Singapore Airlines en Emirates) die er niet voor terugdeinzen te oude en dure personeelsleden af te laten vloeien. De Franse krant La Tribune meldde vrijdag dat bovenop de 5.000 aangekondigde ontslagen nog eens 1.850 banen bij Air France worden geschrapt.


Bij de fusie van KLM en Air France in 2003 werd gezegd dat de beide merken nog tientallen jaren zouden worden gehandhaafd. KLM is net als Air France nog een eigen vennootschap met eigen personeel en eigen uniformen. Alleen worden de twee vennootschappen aangestuurd door één houdstermaatschappij waar vier bestuursleden (twee Franse en twee Nederlandse) de dienst uitmaken. KLM ontkent ten stelligste dat er nu al over wordt gedacht de Nederlandse organisatie onder de Franse paraplu te brengen. 'Wij blijven zelfstandig.' Maar wel wordt bevestigd dat voormalig KLM-president Leo van Wijk - een van de architecten van de fusie - onderzoekt of dubbele functies kunnen worden samengevoegd in de holding. Zo zouden twee directeuren commerciële zaken één directeur commerciële zaken kunnen worden.


Eurlings zal er als topman voor waken te worden beschuldigd de Nederlandse belangen uit te verkopen. De KLM is nog een van de weinige ondernemingen die als 'nationale trots' geldt. In 2019 zal de erfenis van Albert Plesman het 100-jarig bestaan hopen te vieren.


Eurlings geldt als een wonderkind. Hij slaagde cum laude als bedrijfseconoom. In 1998 wist hij met voorkeurstemmen in de Tweede Kamer te komen. Op zijn 33ste werd hij minister van Verkeer en Waterstaat en kroonprins van premier Balkenende als CDA-leider. Maar in 2010 gooide hij plotseling de handdoek in de ring en zei niet in de race te zijn voor het CDA-leiderschap. De reden was dat Eurlings meer tijd aan zijn privéleven wilde besteden. Hij had naar eigen zeggen al vele mislukte relaties achter de rug, maar wilde met zijn uit Hongarije afkomstige vriendin Enikö Borbely een nieuwe stap zetten. Hij werd geprezen omdat hij zijn carrière opofferde voor zijn gezinsleven, maar kreeg kritiek toen hij enkele maanden later bekendmaakte directeur van de vrachtdivisie van de KLM te worden - nota bene een vennootschap waarvoor hij als minister onder meer de vliegtaks had geschrapt. De relatie met Borbely liep vorig jaar ook spaak, maar hij liet weten niet geïnteresseerd te zijn in het leiderschap van het CDA, niet dit jaar noch in 2015 bij de volgende verkiezingen.


Nu kent iedereen de reden.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden