Politiek is niks anders dan bier

Reclame voor politiek is precies reclame voor bier. Dat zie je goed in een van de laatste tv-commercials in de nieuwe Heineken-campagne....

De huidige Heineken-slagzin 'Heerlijk, helder Heineken' wordt op zijn beurt weer direct geëchood in de slogan waarmee de ChristenUnie, de samenopwegpartij van GPV en RPF, dit voorjaar stemmers gaat trekken: 'Duidelijk Eerlijk Echt ChristenUnie'. Als je er langer over nadenkt, begrijp je niet dat de tot in de vezels gereformeerde ChristenUnie, die zich ook in verkiezingstijd nadrukkelijk beroept op zijn christelijke normen en waarden, dat 'Heerlijk' niet gewoon handhaaft. Dat halfslachtelijke 'Eerlijk' vond politicus zonder partij Freddy Heineken al niks, want toen zijn nieuwe reclamebureau begin jaren zestig het bekende Heineken-riedeltje eigenhandig veranderde in 'Eerlijk Helder Heineken' stuurde hij de verantwoordelijke reclameman een poster van drie naakte dames van een jaar of negentig met daarbij een krabbeltje 'eerlijk is niet altijd heerlijk'.

Als de VVD Heineken is (tot twee keer toe, in 1973 en in 1977, bedacht en financierde Freddy Heineken een dagbladcampagne voor Hans Wiegel), en klein rechts ook (daar zonder bitterballen), dan is de PvdA Amstel. Kijk maar naar hun merkslogans. Amstel heeft 'Voor elkaar' (die drie vrienden uit de talloze tv-commercials steunen elkaar door dik en dun), en de PvdA appelleert aan hetzelfde sociale gevoel met de slagzin 'Samen sterk'. Het CDA hangt daar - uiteraard - tegenaan met zijn slogan 'Samenleven doe je niet alleen', maar die stamt uit 1998, en de nieuwe wil de partij nog niet verklappen, want die wordt vandaag pas bekendgemaakt op het CDA-congres.

En D66 is natuurlijk Grolsch, het wat intellectueel angehauchte biertje voor solisten. Ook deze merken delen hun slagzin zo'n beetje: de krullenbollen van D66 bedachten voor de verkiezingen 'Maak het verschil', en Grolsch kwam een paar maanden geleden met de nieuwe campagneleus 'Je hebt bier en je hebt Grolsch'. Oftewel: Proef het verschil.

Een zelfverklaarde volkspartij als de SP (uit het Brabantse Oss) is Edah-volkspils Bavaria (uit het Brabantse Lieshout), zeker nu de partij net als alle huis-, tuin- en keukenpilsmerken nadrukkelijk het midden zoekt door zijn uitgesproken slogan 'Stem tegen, stem SP' aan de kant te schuiven ten gunste van het brave 'Stem vóór, stem SP'. Zo gaan politieke partijen op elkaar lijken als pils op pils, en geven ze dus ook steeds meer miljoenen uit aan reclame op radio en tv om hun merkimago uit te dragen. Net als bierbrouwers, die in 2001 recordbedragen besteedden aan reclame maar desondanks de bierconsumptie voor het twintigste jaar achtereen zagen dalen. 'Bierreclame heeft dan ook als doel om merkvoorkeur te bewerkstelligen', zegt het Centraal Brouwerij Kantoor, de vereniging van Nederlandse bierbrouwers. En zoals bierreclame de bierconsumptie niet beïnvloedt, is al die politieke reclame geen reclame voor de politiek, want de opkomst bij verkiezingen loopt ook al twintig jaar gestaag terug.

O ja, de voorzitter van het Centraal Brouwerij Kantoor is Hans Wiegel. Al bijna twintig jaar. Al net zo'n politiek bier als Heineken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden