Nieuws 112-storing

Politie oefende niet voor ‘zwaarste scenario’ noodnummerstoring

De politie werd vorige week maandag overvallen door de grote storing bij KPN. Daardoor was niet alleen 112 onbereikbaar, ook het ‘geen spoed wel politie’-nummer deed het niet. Een ‘zwaar’ scenario waar niet op was geoefend. 

Tijdens de storing van 112 was er extra politie op straat. Beeld Freek van den Bergh / de Volkskrant

De kans op een storing zoals die van 24 juni werd ‘minimaal geacht’, schrijft minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) donderdag in een brief aan de Tweede Kamer. De nooddiensten gingen ervan uit dat zij in het geval van een storing zouden kunnen terugvallen op de drie noodsystemen van KPN. Zo kon het gebeuren dat er wel draaiboeken klaarlagen voor het wegvallen van een of twee meldkamers, zelfs voor een landelijke storing van het noodnummer, maar niet voor het wegvallen van 112 én het ‘geen spoed wel politie’-nummer.

‘We hebben draaiboeken klaarliggen voor vier scenario’s, daar oefenen we op zodat we weten hoe we moeten handelen. Maar er bleek nog een scenario 5 te zijn en daar hadden we niet op geoefend’, zegt een woordvoerder van de politie. Dat ‘zwaarste scenario’ werd vorige week maandag toch werkelijkheid toen de drie backupsystemen van KPN het door een softwarefout lieten afweten. Niet alleen het noodnummer lag urenlang plat, ook 0900-8844 was niet bereikbaar. 

Aangepast draaiboek

De Inspectie van Justitie en Veiligheid, het Agentschap Telecom en de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd gaan onderzoek doen naar de verantwoordelijkheid voor- en aanleiding van de 112-storing. Het onderzoek zal zich ook richten op het draaiboek voor dergelijke verstoringen. Grapperhaus zegt inmiddels opdracht te hebben gegeven om dit zo aan te passen dat er in het vervolg ook wordt geoefend op het zwaarste scenario. Voor zover bekend, overleden er in ieder geval drie mensen toen de hulpdiensten onbereikbaar waren. 

Eerder bleek al dat bij waarschuwingssysteem NL-alert scenario’s lagen voor allerlei soorten rampen – zoals een overstroming of aanslag – maar niet voor een digitale ramp of 112-storing. Het waarschuwingssysteem werkte daardoor niet naar behoren: sommige Nederlanders kregen vijf meldingen, andere geen. Door een menselijke fout verstuurde het systeem zelfs het nummer van De Telegraaf-tiplijn als alternatief voor 112.

De nationale telefoonstoring, de rol van KPN en de gevolgen

Nooddiensten en overheden werden overvallen door de landelijke storing van nummer 112. Had dat niet voorkomen kunnen én moeten worden? 

Politieagenten op straat, bussen van het Rode Kruis die in buitengebieden ‘kwetsbare mensen’ helpen, noodmeldingen via Twitter en Facebook. De 112-storing toonde de afhankelijkheid van communicatienetwerken.

Dat 112 urenlang onbereikbaar was, lag niet aan de alarmcentrale zelf, maar aan het telefonienetwerk van KPN. Dat kampte met een softwareprobleem in alle vier de systemen waarmee verbinding met 112 gemaakt kan worden. 

Door een menselijke fout verstuurde NL-alert het nummer van De Telegraaf-tiplijn als alternatief voor het met een storing kampende 112. Wat ging er mis?  

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden