Politie klaar met huiszoeking copiloot Airbus

De Duitse politie heeft vanavond na vier uur de doorzoeking van de woning in Düsseldorf van copiloot Andreas Lubitz beëindigd. Die liet vermoedelijk bewust het toestel van Germanwings neerstorten waardoor 150 mensen omkwamen. Gezocht is naar aanwijzingen voor een motief.

Agenten lopen met verhuisdozen weg van het huis van Lubitz in Düsseldorf. Beeld getty

Zowel in zijn eigen huis in Düsseldorf als in zijn ouderlijk huis in Montabaur zijn de bezittingen van de copiloot onderzocht en meegenomen. Of er ook iets is aangetroffen, is niet bekendgemaakt.

Het lijkt erop dat Lubitz de Airbus A320 van Germanwings bewust heeft laten neerstorten in de Franse Alpen. Justitie in Duitsland onderzoekt verder de geestelijke toestand van Lubitz en bekijkt andere achtergronden van de vlieger.

'Het eerste wat ze zullen doen is zijn persoonlijke achtergrond in kaart brengen en naar zijn professionele leven kijken', zegt luchtvaartpsycholoog Robert Bor tegen The Guardian. 'Hierbij moet je denken aan zijn relaties, financiële situatie, vluchtgeschiedenis en medische geschiedenis. Ze zullen ook de piloten interviewen waar hij de afgelopen weken mee gewerkt heeft, om te kijken of er iets is af te leiden uit zijn gedrag.'

Politie bij het huis van de ouders van de copiloot. Beeld reuters
Een agent draagt tassen met persoonlijke bezittingen van Andreas Lubitz uit zijn ouderlijk huis. Beeld reuters

Volledig bij bewustzijn

De copiloot was tijdens de vlucht tot aan de crash volledig bij bewustzijn en heeft het vliegtuig de daling laten inzetten. Dat heeft het Franse Openbaar Ministerie vandaag bekendgemaakt tijdens een persconferentie over de vliegramp. De eerste twintig minuten verloopt de conversatie tussen de twee piloten in de cockpit normaal, blijkt uit de zwarte doos met gespreksgegevens uit het vliegtuig. De copiloot komt zelfs 'laconiek' over.

De piloot vraagt Lubitz om de besturing over te nemen, waarschijnlijk omdat hij naar het toilet moet. Een stoel wordt achteruit geschoven, de deur gaat dicht. De copiloot blijft alleen achter in de cockpit. Vervolgens drukt Lubitz op de flight-monitor knop om de landing in te zetten. De piloot, die op dat moment buiten staat, vraagt meerdere malen toegang tot de cockpit. Er komt geen antwoord vanuit de cockpit. Op de cockpitvoicerecorder klinkt het regelmatige ademen van de copiloot.

De luchtverkeersleiding probeert verschillende malen tevergeefs contact te maken. De leiding vraagt vervolgens om een noodcode, maar krijgt geen antwoord. Vliegtuigen in de omgeving worden verzocht om radioverbinding te maken. Ook dit lukt niet. Er gaat een alarmbel af in de cockpit. Vanaf dat moment probeert de piloot de deur met kracht te forceren. Ondanks de smeekbedes van de piloot, blijft het stil in de cockpit. Net voor het neerstorten is er een hard geluid te horen. Vermoedelijk raakt het toestel op dat moment een bergtop.

Pas op het laatste moment, net voordat het toestel ten gronde stort, klinkt het geschreeuw van passagiers. Hieruit kan worden opgemaakt dat de passagiers pas op het laatste moment door hebben wat er aan de hand is. Eerder werd al bekend dat de duikvlucht acht minuten duurde.

Een impressiefoto vanuit een simulator van een Airbus 320-cockpit. Beeld epa

Copiloot was geen terrorist

De Franse justitie heeft in Duitsland gevraagd naar de geestelijke toestand van de copiloot en andere achtergronden van de vlieger. Volgens het Openbaar Ministerie en Thomas de Maiziere, de Duitse minister van Binnenlandse Zaken, was Lubitz geen terrorist. Niets wijst op een aanslag. Sinds 2013 vloog hij voor Germanwings. Hij maakte 630 vlieguren.

In een artikel van de Aviation Business Gazette uit 2013 wordt Lubitz een 'positief voorbeeld' genoemd. In dat jaar werd hij opgenomen in een database van de Amerikaanse Luchtvaartautoriteit FAA voor gecertificeerde piloten die voldoen aan de eisen die de FAA stelt op het gebied van hoger onderwijs, licenties en medische standaarden. Meer over de piloot valt hier te lezen.

Het Openbaar Ministerie in Marseille sluit zelfmoord door de copiloot niet uit. Carsten Spohr, CEO van Lufthansa, zei vanmiddag tijdens een persconferentie in Keulen dat piloten van zijn maatschappij niet psychologisch worden getest.

Een medewerker van Germanwings legt bloemen ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de vliegtuigramp in de Franse Alpen. Beeld epa

Kritiek IFALPA

De internationale organisatie van verkeersvliegers IFALPA laat via een persbericht weten het lekken van de informatie die staat op de cockpitvoicerecorder te veroordelen. Een anonieme onderzoeker zei tegen The New York Times dat op de band was te horen dat een piloot de cockpit had verlaten en daarna geen toegang meer kreeg.

'Niet alleen is dit in strijd met de principes en geheimhouding rond het onderzoeken van ongelukken, het is ook een vertrouwensbreuk met iedereen die betrokken is bij het onderzoek en de families van de slachtoffers', aldus IFALPA.

Ook heeft de organisatie indirect kritiek op het in een vroeg stadium uitgebreid naar buiten brengen van informatie door de Franse justitie.

'Cockpitvoicerecorder-details moeten alleen publiek worden gedeeld na een nauwgezet en uitgebreid onderzoek van de evenementen die hebben plaatsgevonden, en niet in de fase van veldonderzoek die nog geen 48 uur onderweg is.'

Daar blijft het niet bij. 'Elk ander gebruik van cockpitvoicerecorder-informatie is niet alleen ongeldig, maar een onacceptabele inbreuk op privacy en het best te beschrijven als een zoektocht naar sensatie en voyeurisme in zijn ergste soort.'

Verbijsterd

De Duitse luchtvaartmaatschappijen Germanwings en Lufthansa zijn verbijsterd en vol ongeloof nu bekend is geworden dat de copiloot waarschijnlijk bewust het passagierstoestel in Zuid-Frankrijk heeft laten neerstorten. Ook onder anderen bondskanselier Angela Merkel toonde zich geschokt door het nieuws.

Het bergen van de lichamen - alle 150 inzittenden kwamen om het leven - zal volgens het Openbaar Ministerie nog weken in beslag nemen. Onder de slachtoffers zijn 75 Duitsers, 35 Spanjaarden, 3 Amerikanen 2 Australiërs, Argentijnen, Iraniërs, Venezolanen, een Brit, een Colombiaan, een Mexicaan, een Deen en een Israëliër. Er is ook een Nederlands slachtoffer, een 20-jarige vrouw uit Deurne.

Reddingswerkers nabij de rampplek met de Airbus A320. Beeld reuters
Een Franse reddingshelikopter nabij de rampplek. Beeld reuters
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.