Politie kan het wel af zonder moskee

OPENBARE ORDE Als moskeeën worden ingeschakeld bij de handhaving van de openbare orde, zullen probleemwijken in religieuze getto's veranderen.

In Amsterdam-Slotermeer voltrok zich ooit voor mijn ogen het volgende tafereel: vanaf het balkon van de eerste verdieping van een verveloos flatgebouw gooide een opgeschoten puber steeds brandende kranten naar beneden. Op de stoep probeerden jongetjes lachend en joelend de gevaarlijke troep te ontwijken.


Welcome in the ghetto.


Ik wees de jongens erop dat hun tijdsverdrijf niet zonder risico's was. Ze reageerden niet eens zo onbeschoft als ik verwacht had, snapten wat ik bedoelde en zeiden netjes 'dag mevrouw' toen ik weer verder ging. Verderop waste een man zijn auto . Alsof hij zich op een andere planeet bevond. Verder was er nergens een volwassene te bekennen.


Hier moest ik aan denken toen ik zaterdag het artikel van Ahmed Marcouch in deze krant las over Marokkaans tuig dat zich tijdens de ramadan misdraagt. Tegen zijn oproep aan de Marokkaanse gemeenschap om meer verantwoordelijkheid te nemen voor ontsporende jeugd is niets mis. Ik maak wel bezwaar tegen het feit dat hij dat samen met (vrijwilligers uit) de moskeeën wil doen. En tegen zijn oordeel over de politie. Dat agenten het verschil niet zouden kennen tussen Hussein en Hassan, roept associaties op met de kreet: 'alle negers lijken op elkaar'. Beweert Marcouch hiermee impliciet dat zijn niet-Marokkaanse ex-collega's racisten zijn?


Het voorstel van Marcouch om uitgebreider te rechercheren in de gemeenschap haalt helaas niets uit zolang ouders en familieleden hun ontspoorde kroost de hand boven het hoofd houden uit schaamte of eergevoel. Iedereen met een beetje inzicht in de Marokkaanse gemeenschap weet dat de sociale controle enorm is. Daar ligt het helemaal niet aan. Het probleem zit hem erin dat alle roddel en achterklap op een verkeerde manier wordt gebruikt: om meisjes en vrouwen onder controle te houden en niet om vervelende jongens in het gareel te krijgen.


Naast de rol van burgers in het leefbaar houden van onze samenleving is er nog een belangrijke component. Dat is de handhaving van de openbare orde en de wet. Daarvoor is de neutrale, seculiere overheid aangewezen. Dat hebben we met z'n allen zo besloten. Om iedere vorm van eigenrichting door burgers uit te sluiten, maar ook om te voorkomen dat religieuze of culturele stokpaardjes meer gewicht krijgen dan de wet .


De politie draagt bepaalde kernwaarden uit, waaronder de gelijkheid tussen man en vrouw. Dat de politie zich in Den Haag op Oudejaarsnacht liet assisteren door een van de conservatiefste moskeeën van Nederland, verdient dan ook geen schoonheidsprijs. Het is een verwerpelijke strategie om het eigen onvermogen te maskeren.


De mannen met wie Marcouch in de laatste nacht van 2011 door de straten van de Schilderswijk liep, zijn dezelfde mannen die huwelijksdwang gedogen, alsmede huwelijkse gevangenschap, waartegen een organisatie als Femmes For Freedom zo terecht actie voert.


Diezelfde moskeeën staan toe (en faciliteren zelfs in voorkomende gevallen) dat mannen hun vrouwen en kinderen in het land van herkomst achterlaten om vervolgens met een jong blommetje een tweede gezin te stichten in het welvarende Nederland. Religieuze polygamie.


En diezelfde moskeeën protesteren ook niet als mannen, vaders, broers en neven 'hun' vrouwen, dochters, zusjes en nichtjes in hun vrijheid belemmeren. Desnoods met lichamelijk en/of seksueel geweld of zelfs verbanning naar een dorp in het Rifgebergte. Moet dat soort 'vrijwilligers' nu de openbare orde in bepaalde achterstandswijken van Nederland gaan handhaven? Tijdens feestdagen? En straks 24/7? Wie is daarbij gebaat?


Zo lang door moskeeën en hun bezoekers niet in woord en daad de (rechts)gelijkheid tussen man en vrouw wordt onderschreven, wil ik van het voorstel van Ahmed Marcouch niets weten. Het risico is me te groot. Wat we nu nog achterstandswijken noemen, kunnen dan namelijk religieuze getto's worden waar reclameposters worden ondergeklad omdat ze de onzedigheid zouden bevorderen en waar ik me als ongesluierde, westerse vrouw niet meer hoef te vertonen.


Over de positie van vrouwen en meisjes in die getto's heb ik het dan nog niet eens...


MAJA MISCHKE


is publicist.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.