Politie haalt teugels verder aan: logo niet zomaar in iedere tv-serie

Dat de nieuwe Nationale Politie haar teugels op het gebied van mediabeleid aan zou halen, was reeds bekend. Maar dat nu zelfs een 'sullige agent' in een tv-serie niet meer door de beugel kan, is nieuw. De politie doet alleen nog mee als het 'bijdraagt aan ons imago'. Vandaag dient er zelfs een rechtszaak over: 'Censuur!', roept de tv-branche.

De 'lieve, maar klunzige' dorpsagent Ken in Dokter Tinus moet het voortaan zonder het officiële logo van de politie doen. Beeld SBS
De 'lieve, maar klunzige' dorpsagent Ken in Dokter Tinus moet het voortaan zonder het officiële logo van de politie doen.Beeld SBS

De producenten van de SBS6-serie Dokter Tinus kregen begin dit jaar te horen dat ze niet langer van het officiële politielogo gebruik mogen maken als ze de door Tygo Gernandt gespeelde klunzige agent Ken daarin zouden blijven opvoeren. 'Ken' - door Gernandt zelf al eens omschreven als depressieve Playmobil-agent - zou volgens de politie 'te ver van de werkelijkheid staan'. De producent verzon snel een eigen politielogo en gaat gewoon door met Ken, maar stapte ondertussen wel verbolgen naar de rechter, waar het kort geding vandaag plaatsvindt.

Beschermen
Sinds 1 januari van dit jaar gelden nieuwe regels voor film- en tv-producenten die gebruik willen maken van het politiebeeldmerk. Producenten moeten hun scenario ter inzage naar de Nationale Politie sturen. Die voert een centrale regie, zodat voor hen duidelijk is wat er waar met dat logo gebeurt. 'De beroepsgroep moet beschermd worden als deze op een onrealistische manier in beeld wordt gebracht. Het is niet de bedoeling dat wij in producties onderuit worden gehaald. Wij zijn te vergelijken met een A-merk', luidt de officiële verklaring. Een sullige agent maakt van de politie een B-merk, zo lijkt het dus.

In februari werd via de Volkskrant al duidelijk dat ook de al jaren populaire tv-programma's Blik op de Weg en Wegmisbruikers niet zonder meer op medewerking van de politie kunnen blijven rekenen. De politiekorpsen, nu onder één dak, willen een uniform mediabeleid en zodoende meer invloed op de formats. Volgens de politie moet de kijker 'niet de indruk krijgen dat agenten alleen maar achter snelle auto's aan jagen'. De woordvoerder daarover: 'Dat moet anders. We gaan strenger naar de inhoud kijken. Wat is de bedoeling? 'Leuke tv', mag geen argument meer zijn. Nee, het moet nuttig zijn en het moet aan onze reputatie bijdragen.'

Waarheidsgetrouw?
Nu blijkt dat er ook strengere voorwaarden hangen aan het gebruik van logo's, uniformen en andere beeldmerken van de politie. Ze beroept zich hierbij op haar merk- en auteursrechten. Verzoeken kunnen nog altijd gewoon worden ingediend, maar of er wordt meegewerkt hangt af van de volgende vragen: 'Worden haar taak en bevoegdheden waarheidsgetrouw in beeld gebracht?' en 'draagt de productie bij aan het imago van de politie?'. Dat de politie hiermee ook invloed probeert uit te oefenen op de karakters van de agenten die opduiken in tv-series, gaat de producenten te ver.

De advocaat die namens de Onafhankelijke Televisieproducenten (OTP) het kort geding over Dokter Tinus aanspande, liet vanmorgen in het AD weten dat door de nieuwe regel inderdaad het gevaar ontstaat dat de politie zich gaat bemoeien met de inhoud van programma's. 'Dat is in strijd met de vrijheid van meningsuiting en dus pure censuur.'

Zie hieronder een kort interview met acteur Gernandt waarin hij spreekt over Ken, 'de Playmobil-agent'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden