Politici Jop Fackeldey en Suzanne Kröger vertellen waarom ze voor- of tegenstander van Lelystad Airport zijn

'Besluit om uit te breiden is genomen op basis van gebrekkige rapporten'

Vanavond vergadert de Tweede Kamer of Lelystad Airport op 1 april 2019 open kan gaan. De oppositie is tegen. Ook bij de regeringsfracties van ChristenUnie en D66 bestaan twijfels. GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger pleit voor uitstel én afstel. Jop Fackeldey (PvdA Lelystad) vindt dat slecht voor de ontwikkeling van Flevoland.

Foto raymond rutting

Ja, Lelystad Airport moet snel uitbreiden

Interview Jop Fackeldey, wethouder PvdA

Als Lelystad Airport niet op 1 april 2019 opengaat, is dat slecht voor Flevoland en ondermijnt dat ook het vertrouwen dat burgers en bedrijven hebben in de overheid. Dat zegt Jop Fackeldey, PvdA-wethouder financiën en economische zaken van Lelystad. Met uitstel van Lelystad Airport riskeert Nederland volgens hem 'de risee van de luchtvaartwereld' te worden.

Fackeldey, vanwege zijn inzet voor de luchthaven ook wel 'mr. Lelystad Airport' genoemd, ziet met lede ogen aan hoe de steun voor zijn project afbrokkelt. Burgers en actiegroepen protesteren tegen de geluidshinder van laag overkomende vliegtuigen, de provinciebesturen van Gelderland en Overijssel willen dat het ontwerp van de aanvliegroutes wordt overgedaan.

Zelfs Fackeldeys eigen partij, die in het vorige kabinet nog pal achter Lelystad Airport stond, heeft zich geschaard in het kamp dat om uitstel vraagt. 'Onbegrijpelijk', vindt Fackeldey. 'Eerst draag je als regeringspartij verantwoordelijkheid voor de opening van Lelystad Airport op 1 april 2019. En du moment dat je in de oppositie zit, neem je daar afstand van.'

De discussie over Lelystad Airport wordt gedomineerd door tegenstanders. De argumenten vóór het vliegveld blijven volgens Fackeldey onderbelicht. Die zijn er legio, benadrukt hij. Lelystad Airport levert op de korte termijn zeshonderd banen op. Werkgelegenheid die de regio volgens hem 'keihard' nodig heeft. Tel daarbij op de uitstraling die het vliegveld heeft op de lange termijn.

De aanleg van een vliegveld werkt op bedrijven als een pot stroop op vliegen, zegt Fackeldey. 'Sinds (in 2015, red.) het besluit is genomen om Lelystad Airport aan te leggen, trekken bedrijven naar Flevoland. Er worden investeringen gedaan. De toeristenindustrie bereidt zich voor op de komst van het vliegveld.'

Zo heeft luchtvaartmaatschappij Corendon plannen voor de bouw van een hotel bij Lelystad Airport. 'Maar dat doen ze natuurlijk alleen als ze van hieruit kunnen opereren.'

De opening werd al een keer uitgesteld, van 2018 naar 2019. 'Een blamage', aldus Fackeldey. 'Als Lelystad nog een keer wordt uitgesteld, gaat alles schuiven. Want de wereld draait door.'

Investeringen worden uitgesteld, ondernemingen die van plan waren te komen, kiezen wellicht voor een andere locatie. Mogelijk kan Lelystad zelfs schadeclaims tegemoet zien van bedrijven die zich al gevestigd hebben in de verwachting dat het vliegveld in 2019 open zou gaan.

Fackeldey merkt nu al aarzeling in gesprekken die hij voert met bedrijven. 'Heeft u straks wel een luchthaven, vragen ze aan mij. Daar lezen ze ook kranten.'

Fackeldey heeft begrip voor de bezwaren van de tegenstanders. 'Maar de overlast moet wel worden afgezet tegen de schade die uitstel berokkent aan de economie van Flevoland.' De tegenstanders roeren zich, zegt Fackeldey. 'Maar de zwijgende meerderheid is vóór. 70 procent van de inwoners van Flevoland steunt Lelystad Airport.'

Veel ellende had voorkomen kunnen worden als over het ontwerp van de aanvliegroutes beter was gecommuniceerd, geeft Fackeldey toe. Nu werden burgers overvallen door het nieuws dat vliegtuigen laag over hun hoofden vliegen. 'Dat was hartstikke stom. We hadden vooraf moeten zeggen: dit is waar wij over nadenken. Wat vindt u daarvan? Nu is het pas achteraf gevraagd. Dat is de put dempen als het kalf verdronken is.'

Fackeldeys schrikbeeld is een fonkelnieuwe luchthaven die helemaal af is, maar niet open mag. Daar wil hij voorlopig niet aan denken. 'In de regeringsverklaring staat dat Lelystad Airport er moet komen. Ik heb er vertrouwen in dat de overheid haar afspraken nakomt.

Nee, luchthaven Lelystad moet niet groeien

Interview Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid GroenLinks

De onmiddellijke uitstel van het nieuwe vliegveld Lelystad. Dat is de inzet van Suzanne Kröger bij het debat van vanavond over de volgens haar krakkemikkige besluitvorming rond de luchthaven. 'Wat hier is gebeurd, hoort in Nederland niet te kunnen', zegt het GroenLinks-Kamerlid.

'Het besluit om Lelystad uit te breiden is in 2015 genomen op basis van gebrekkige rapporten. Voor inspraak van omwonenden was onvoldoende ruimte. Of je nu voor of tegen Lelystad Airport bent: dit dossier rammelt.'

Kröger wijst op de fouten in de berekening van de geluidsoverlast door laag overkomende vliegtuigen. Het huidige ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) gaf die uitglijders reeds toe. Een nog belangrijkere reden voor uitstel vindt Kröger het uitblijven van de herindeling van het Nederlandse luchtruim.

Tot die herindeling af is, waarschijnlijk in 2023, moeten de vliegtuigen van en naar Lelystad laag blijven vliegen om het Schiphol-verkeer niet in de weg te zitten. 'De herindeling van het luchtruim was een voorwaarde voor de uitbreiding van Lelystad', zegt Kröger. 'Uitstel is op z'n plaats.'

De omvang van het verzet tegen de opening van Lelystad in 2019 noemt de voormalig Greenpeace-medewerker ongekend. 'Lokale bewonersgroepen in Gelderland, Overijssel en Friesland zamelden in een mum van tijd 80 duizend handtekeningen in en dat zonder de steun van grote actiebewegingen. Dat heb ik zelden gezien.'

Foto ANP

Voor veel actievoerders is dit het eerste grootschalige protest in hun leven, weet Kröger. 'Dit zijn geen doorgewinterde demonstranten zoals we die in Amsterdam kennen. Voor de omwonenden is duidelijk een grens overschreden.'

Volgens Kröger bagatelliseren de voorstanders van de luchthaven de geluidsoverlast. In de eerste jaren gaat het misschien om 'slechts' 27 vliegtuigen per dag, maar die zullen vooral in de ochtend en avond overvliegen. 'En vliegt een toestel om 6 uur 's ochtends laag over, dan zit je rechtop in je bed.'

Het groene Kamerlid is eerlijk over haar uiteindelijke doel. Dat is afstel van Lelystad Airport. Volgens Kröger staat het openen van een luchthaven voor vakantievluchten haaks op de klimaatdoelen die 195 landen, waaronder Nederland, in 2015 in Parijs overeenkwamen. Nederland moet in 2050 klimaatneutraal zijn. Het zou daarom raar zijn als het zelfbenoemde 'groenste kabinet ooit' een nieuwe luchthaven opent. 'Want juist het vliegverkeer heeft grote gevolgen voor het klimaat.'

Kröger hecht weinig waarde aan het dreigement dat bedrijven wegblijven als Lelystad Airport er niet komt. 'Zegt de wethouder dat? Dan zou ik weleens een lijstje van die bedrijven willen zien.'

Een concern als Inditex (de eigenaar van modemerken als Zara), dat zich onlangs vestigde in Lelystad, komt volgens Kröger echt niet vanwege de luchthaven. 'Zo'n bedrijf zet alleen maar een distributiecentrum neer in Lelystad omdat de grond goedkoop is. Voor de bereikbaarheid zullen ze het niet doen, want het is verboden om met vrachtvliegtuigen op Lelystad Airport te landen.'

Zet het kabinet een streep door Lelystad, dan betekent dat een verspilling van miljoenen euro's aan belastinggeld. De uitbreiding van de luchthaven kost minstens 130 miljoen euro. Dat geld is deels al uitgegeven, want er wordt driftig aan de nieuwe terminal gebouwd.

'Maar stoppen we niet, dan gaat Lelystad ons nog veel meer kosten', aldus Kröger. 'Denk aan de milieuschade, maar ook aan de waardevermindering van woningen of aan de verminderde inkomsten voor recreatieondernemers in de provincie die baat hebben bij de stilte. Voor Lelystad Airport geldt: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.'


Dit schreven we eerder over Nederlandse (drukke) luchthavens

Wie maakte een einde aan de stilte boven Oost-Nederland? Het vuile spel met de herrie van Lelystad Airport
Ze voelen zich bedonderd, de burgers van Gelderland en Overijssel. Vanaf 2019 krijgen ze dagelijks te maken met het lawaai van laag overkomende vliegtuigen die naar Lelystad Airport gaan. Tot juni wisten ze nog van niks en nu zijn ze slachtoffer van een politiek spel.

Hans Alders: 'Vakantievluchten horen niet thuis op Schiphol'
De Tweede Kamer buigt zich over de vraag hoe Schiphol nog kan groeien. En of dat überhaupt kan. Want is het niet nu al veel te druk op de luchthaven?

Aantal vliegreizen van en naar Nederland stijgt opnieuw fors, hoe kan dat toch?
Het aantal passagiers dat jaarlijks Nederlandse luchthavens aandoet, blijft maar stijgen. Als de groei van het eerste kwartaal doorzet, gaat de nationale luchthaven Schiphol dit jaar zeker door het maximum van 500 duizend vluchten per jaar. Vier redenen waarom zo vaak van en naar Nederland wordt gevlogen.

Eigenlijk zegt KLM: toerist, rot maar op naar Lelystad
Lees de hele Stekel hier.

Vertrouwen van burgers in de overheid inzake luchtverkeer lijkt verdwenen
Lees het hele Commentaar hier.

Meer over