Polemisch vuurwerk bij het nieuwe jaar

Harry Mulisch is niet beroemd...

Daar gáát Harry. Die ook de fout heeft begaan, meent Meijsing, zich niet tegen zijn succes te verzetten. Mulisch gelooft dat het terecht is, dat succes. Een tikje gênant, want zo verwart hij bekendheid (iets van de tv) en gerede verkoop met onsterfelijke roem.

Menig coryfee moet het bij Meijsing ontgelden: Geert Mak ('met zijn beroerdknusse stijl een belédiging voor onze Huizinga'), Connie Palmen ('een belédiging voor Carry van Bruggen'), Boudewijn Büch, Joost Zwagerman en Meneer Jamin ('fast food auteurs die een belédiging voor onze literaire spijsvertering zijn').

Het nieuwe jaar is nog niet begonnen, of het eerste polemische vuurwerk wordt afgestoken. Meijsings Literaire roem is het nieuwjaarsgeschenk van de Amsterdamse uitgeverij Fagel en het Utrechtse antiquariaat Hinderickx & Winderickx. De handelseditie is vanaf vandaag verkrijgbaar.

'Een kunstenaar moet rebels zijn', vindt ook de jonge Ahmed Aynan. Onder het pseudoniem Shishunk schreef hij een absurdistisch toneelstuk over een Marokkaan die een tv-programma mag maken. Nieuwjaarsgeschenk van Van Gennep, en eveneens binnenkort in de handel: Het zijn allemaal flikkers bij de tv.

Ook De Bezige Bij heeft traditiegetrouw iets bijzonders: Zwarte handel van Willem Frederik Hermans, een herdruk in gelimiteerde oplage (vijftienhonderd exemplaren) van een door de auteur annex plezierdrukker in 1969 zelf vervaardigd boekje. Tussen 1945 en 1994 heeft Hermans een zestal van die uitgaafjes gemaakt. Voor de lol, en níet voor de handel, zoals hij ten overvloede achter in Zwarte handel decreteerde. Hermans plakte kleine kartonnen vierkantjes op een stuk of twintig vellen en zette daar invallen onder als: 'Sophia Loren in het bad (mislukt)', 'Inktvis (opname door een andere inktvis)', 'Homerus, blinde zanger, aanschouwt de Trojaanse Oorlog' en 'De bollenvelden te Hillegom, bezongen door Jules de Corte'.

Flauw misschien, maar verre te verkiezen boven de intense truttigheid van Rascha Peper die in het verhaal Waterscheerling (Veen-groep) mannetjes en vrouwtjes naar de wondere wereld onder water stuurt. Of die van Maarten 't Hart, die het in De groene overmacht (De Arbeiderspers) waagt zijn tuinperikelen te bundelen. Vallen de appels van zijn twintig bomen, dan weet tuinman Maarten niet wat ermee te doen. Meer dan twee per dag eet hij er niet, vanwege de luidruchtige gasafvoer. Opgepast, er komt een handelseditie!

Voor Renate Dorrestein wáren we al op onze hoede, maar ook dan is haar koketterie om alsnog van je stoel te vallen: in De zwarte hand (geschenk van Contact) beweert ze dat al die oppervlakkige promotie van literatuur de zaak geen goed doet. Dorrestein gaat liever 'ondergronds'. Als dit waar is, zien we Renate met haar eerstvolgende boek niet meer figureren in advertenties, op podia en in vrouwenblaadjes in plaats van literaire tijdschriften. Ondergronds in Aerdenhout werkt de auteur dan aan haar oeuvre, ongevoelig voor Hollandse roem.

We zullen zien.

Andere koek is Het papieren huis van de Argentijnse schrijver en criticus Carlos María Domínguez (1955), het geschenk van onder andere Mouria, dat deze maand nog in de boekhandel ligt (euro 12,50): een vertelling uit 2002, in de rest van de wereld al eerder als superbe kleinood onthaald, nu vertaald door Mieke Westra. Handelend over de soms gevaarlijke verslaving die lezen heet. Tragisch en humoristisch, zoals de openingszin al aankondigt: 'In de lente van 1998 kocht Bluma Lennon in een boekhandel te Soho een tweedehands exemplaar van een dichtbundel van Emily Dickinson, en terwijl ze ter hoogte van de eerste zijstraat het tweede gedicht begon te lezen, werd ze overreden door een auto.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden