Poelier moet weg terug vinden in geheugen van klant

In december beleeft hij topdagen. Klanten weten hem dán heus wel te vinden voor kalkoen en hazenrug, maar daarvoor en daarna is het tobben geblazen voor de poelier....

De opzienbarende conclusie: mensen kopen kip en kalkoen gewoon in de supermarkt. Gelukkig weet Kruizinga de oplossing. 'Heel simpel, je moet je klanten constant prikkelen; zorgen dat je weer een plekje verovert in het geheugen van de consument.'

Het handjevol reeds in slaap gesukkelde poeliers veert op bij deze mega-opsteker. 'Prikkelen? Dat we daar niet aan hebben gedacht.' Aangemoedigd steekt de marketeer van wal: Onderscheiden doe je met kwaliteit. Niet met de kwaliteit van het vlees, want 'het verschil proeft de klant toch niet', maar met de aankleding van de winkel en de service. Het gaat om de koppeling: wat wil de klant en hoe speel ik daar op in?'

Een ondernemer, orakelt Kruizinga verder, 'is eigenlijk een ideeënleverancier'. En in het geval van de poelier is dat een idee voor de klant om een geslaagde maaltijd op tafel te zetten. Het advies luidt dus: recepten uitdelen. Niet te veel, want dan moet de klant zelf kiezen en 'dan raakt hij helemaal in de war' en ook niet steeds dezelfde 'want de klant wil een beetje pronken met zijn leverancier'.

En zo, via mond-tot-mond-reclame, bereikt de klant vanzelf de poelier. 'Maar wél creatief blijven denken. Peuter bijvoorbeeld wat recepten los van Marokkaanse en Turkse klanten. Als de klant die leest, loopt het water hem in de mond.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden