'Pocahontas-onderbroeken bij de Hema: bah, bah, bah'

'Wel eens gehoord van vrouwen die in de biosoop (tijdens een matinée) gaan zitten om ''bij te praten''? Zijn de bewegende beelden (tv) zo gewend dat het blijkbaar normaal is....

'Een positief punt op bioscoopgebied vind ik de nieuwe Mega-bioscopen die overal als paddestoelen uit de grond schieten.' (Kees Steenkamer, Delft).

'Het gebrekkige meubilair in de gemiddelde bioscoop cq. filmhuis doet mij bij elk bioscoopbezoek, ongeacht welke film, hunkeren naar de pauze. Even de spieren de vrije loop geven, waarna het uitkijken van de film een eitje is.' (M. Nillesen, Amsterdam).

'Bij Apollo 13 was de reclame een half uur! Geen wonder dat 'ie maar eens per avond draaide, want er was ook nog een pauze van ongeveer tien minuten. Of de bezoeker maar even extra wil betalen voor deze ''lange'' film. Dat moest ik toch nog even kwijt.' (Koldo Verheij, Rotterdam).

'Op het moment dat ik in november al de Pocahontas-onderbroeken bij de Hema zie liggen, is de lust me al vergaan, zeker na al het gepush en geplug van The Lion King. Bah, bah, bah' (Herman Berk, Amsterdam).

'Ik kan u vertellen dat de baby is geboren en de videorecorder aangeschaft. Wat een ellende! Het is zaterdagavond en er is een vriendin op bezoek. Het dreigt wat duf te worden. Man kijkt naar een of andere geweldfilm en lijkt ons niet echt op te merken. Dan vraag je: ''Trouwens, heb je Tot Ziens al gezien?'' En dan heeft de vriendin Tot Ziens nog niet gezien. Dus scheuren wij even later naar de parkeergarage van de Springweg en zitten nog even later in de zaal. Op die ene scène na een prachtige film.' (Simone Danen, Utrecht).

'Een voorbeeld van klant-onvriendelijk beleid bood de ooit zo geprezen, maar toen nog niet in handen van Pathé zijnde, filmtempel Tuschinski. Om de vroegste film op een koude kerstvakantiedag te bezoeken sloot ik een half uur voor aanvang aan bij een rij van circa veertig, voor de kassa wachtende mensen. Iedereen die een kaartje had gekocht moest vervolgens buiten blijven wachten. De directie vond het niet nodig de kleumende mensen, onder wie veel kinderen, binnen te laten. Vijf minuten voor aanvang hing een onverlaat, behorend bij het personeel, een bordje bij de hoofdingang waarop stond vermeld dat de zij-ingangen dienst deden als toegang. Zo moest het publiek zich door de rij wachtenden voor de kassa's wringen om binnen te kunnen komen.' (Jan Gubbels, Cuijk).

'Favoriete bioscopen zijn 't Hoogt, City/Movies en Springhaver. De grote commerciële bioscopen zijn een stuk minder. Vooral Rembrandt is knudde. Overal wordt flink gerookt, niet alleen in de pauze. De aftiteling zien is bijna onmogelijk, je wordt de zaal uitgekeken. Soms suggereert het personeel hardop dat je iets heel anders aan het doen bent met z'n tweeën.' (D. Geerts, Utrecht).

'Ik vind het prachtig als oudere mensen naar de film gaan en de film ook begrijpen, maar waarom ze daarover bij hun buren gaan opscheppen, en de film aan hen gaan uitleggen BEGRIJP IK NIET' (Jeanette Romeijn, IJmuiden).

'Waarom zoveel dertien-in-een-dozijn-films in het prachtige Grand Theater hier? Het lijkt wel of die mensen niet echt van film houden, jammer. Als die Anthonie Kamerling de volgende keer eerst zijn voeten wil wassen, voor hij ze tijdens een middagvoorstelling achter in mijn nek legt, zou ik dat zeer waarderen.' (Peter Folman, Amersfoort).

'In Den Haag zijn Movieworld en Tuschinski geopend. In deze zalen draaien echter alleen films die ook in andere bioscopen zijn te zien. Dank zij de firma Pathé kan ik nu in vijf verschillende bioscopen naar Pocahontas, Goldeneye of Filmpje!. Kortom, het filmaanbod in Den Haag is nog steeds niet groter dan in andere provinciesteden.' (Juriaan Simonis, Den Haag).

'Met ''filmprogramma's'' als Veronica's Film en Video en Film & Videonieuws van RTL 4 leek de markt van clipperige oppervlakkigheid verzadigd. Naast de leegheid en zelfingenomenheid van de respectieve presentatoren (Marc Jacobs en René Mioch) bleek nog ruimte voor de pedanterie van ene Jac Goderie. Zijn eindejaars Film Top-5 zorgde voor een nieuw dieptepunt. De bijbehorende filmfragmenten (kijk, zo goed waren deze films dus) duurden gemiddeld drie seconden. Maar er is nog hoop: Stardust. Eindelijk weer eens een kwaliteitsprogramma over film.' (Mark Schattefor, Utrecht).

'Opvallend vond ik het gebrek aan assertiviteit van de bezoekers, mijzelf incluis, bij de allereerste voorstelling van Exotica in het filmhuis alhier. De tweede regel van de ondertiteling was gedurende de gehele film onleesbaar, daar de film ruimer werd geprojecteerd dan het doek groot was. Niemand ging klagen. In India heb ik wel anders meegemaakt: daar joelde het publiek direct en massaal als de technische kwaliteit van de film even minder werd.' (Renze Rorensma, Groningen).

'De debilisering van het publiek wordt mijns inziens visueel verwoord door de trailer. Een met een door tabak (van het merk waar we zoëven nog een stel cowboys van zagen genieten) aangeslagen mannenstem kondigt de nieuwe film aan. Niet zelden vermoed ik dat, getuige het timbre van de stem, de regisseur zelve de goede man flink in de ballen staat te knijpen. Oké, we weten dus dat er binnenkort een film draait. Maar dat niet alleen. Bang dat we niet gaan kijken wordt van alle essentiële scènes een paar seconden getoond. Helaas veel te veel. Zelfs voor iemand met het IQ van een goudvis is het duidelijk wie wat wanneer gedaan heeft en waarom.' (Marceline Prinks, Amsterdam).

'Dit jaar voor het eerst een Mega-bioscoop bezocht. Veel is beter, maar toch weer meegemaakt dat de operateur moest worden gewaarschuwd voor een onscherp beeld. De popcornlucht is gebleven.' (Harrie Fransen, geen adres).

'Dieptepunt: La reine Margot op woensdag 28 juni in Calypso. Dat was de laatste avond van de AH-bioscoopbonnen. Bomvolle zaal, tropische hitte zonder airco. Ik heb de hele voorstelling met een folder voor mijn gezicht zitten zwaaien om niet te bezwijken en begreep helemaal niets van de Franse megalomanie op het scherm.' (D. Pauw, Amsterdam).

'De stoelen in een aantal Amsterdamse bioscopen worden steeds slechter, een lange film is daardoor soms een verschrikking.' (Lambert Hermkens, Haarlem).

'Rotterdam ontbeert een bioscoop à la The Movies in Amsterdam. Wat een leuk theater, wat een sfeer, en wat een goede films! Rotterdam, doe er wat aan' (Gert-Jan Kuijper, Rotterdam).

'Het Haags filmhuis is altijd erg gezellig. Goede films, knusse zalen, prima sfeer en ze schenken een lekker biertje' (Bas Ypinga, Den Haag).

'Cinecenter is erg hard aan verbouwing en nieuwe stoelen toe! En kan iedereen die meent tijdens de film commentaar te moeten leveren niet gewoon een videootje huren en thuis blijven?' (Akke van Hemmen, Amsterdam).

'Wat is er nu sneaky aan sneak preview als je al maandagochtend gereserveerd moet hebben? Zoiets bepaal je dinsdagavond half tien.' (M. Visser, Amsterdam).

'Over die gemummificeerde man in Seven. Als die kerel zo stonk, waarom roken ze dat niet eerder? Als je het shot in de slaapkamer goed bekijkt, zie je dat de hele kamer vol hangt met ''denneboompjes'' die door middel van een draadje aan het plafond zitten (prachtig gevonden). Die denneboompjes zijn luchtverfrissers, die heel goed werken, volgens mijn moeder, die de door mij cadeau gegeven exemplaren al heeft gebruikt.' (Jeroen Beijnon, Purmerend).

'Het zondagochtend-intitiatief van Cinecenter verdient navolging; heerlijk zondagernstig en goedkoop genieten van een film.' (Hessel Benedictus, Amsterdam).

'Filmhuis Arnhem heeft dit jaar schitterende nieuwe (groene) stoelen gekregen. Een echte oase met beenruimte voor een giraf! En je mag er nog thee drinken ook.' (Hylke Ypinga, Arnhem).

'Door het grote aanbod van tv-zenders via de kabel zie je door de bomen het bos niet meer. Het lijkt zo prachtig, zoveel films op de buis. De meeste films heb je al gezien, bovendien word je doodgegooid met reclameblokken.' (Han van der Schot, Uithoorn).

'Filmtijden moeten veranderd worden. Voorstel: films vanaf twaalf jaar om 19.00 uur, films vanaf zestien jaar om 20.15 uur.' (B. Lamkin-Wetzeler, Apeldoorn).

'Hoera, Hilversum krijgt nu een echt filmhuis, met een iedere-dag-programmering. Een re-animatie van het prachtige Bijou uit mijn filmjeugd.' (J. v. Bovenkamp, Hilversum).

'Beste bioscoop: Cinecitta Tilburg. Ruime stoelen, mooie zalen, geen pauze, geen voorfilm/reclame, geen popcorn/ijs, wel café.' (Mies Hezemans, Tilburg).

'Gelukkig maar dat de film honderd jaar bestaat en dat er theaters zijn die hun geschiedenis niet verwaarlozen. De orde van de dag is dieptreurig. Volle zalen voor een pratend varken' (Tom Kooijman, Utrecht).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden