Pluizige spion maakt comeback dankzij mobieltjes en tablets

AMSTERDAM De Amerikaanse spionagediensten kunnen hun oude richtlijnen afstoffen. Een bedreiging die hen eind vorige eeuw angst inboezemde, maakt een heuse comeback: de Furby.

De pluizige knuffel die langzaam leert communiceren als het kind tegen hem praat, is vijftien jaar na zijn debuut in de speelgoedwinkel opnieuw een succes.


Furby's vermogen om stemmen op te nemen leidde in 1999 tot een ban door de National Security Agency (NSA), de grootste afluisterdienst van de VS. Werknemers mochten de knuffels niet naar het werk meenemen. De spionagedienst was als de dood dat via het speelgoed vertrouwelijke gesprekken - per ongeluk of met opzet - zouden uitlekken.


De Amerikaanse speelgoedfabrikant Hasbro introduceerde in de herfst een nieuwe versie van de Furby. Die is volgestouwd met elektronica en reageert op aanrakingen. Via een app voor iPhone of Android-telefoons kan een kind het beestje voeren. Als de verzorging hiaten vertoont gaat de Furby mokken. Hij danst op muziek die zijn baasje op een mobiele telefoon of tablet afspeelt. In de ogen zijn twee kleine lcd-schermpjes verwerkt, waarop het beestjes honderd emoties kan tonen. Nog steeds moeten kinderen hun beestje leren praten. De importversie spreekt meer dan duizend zinnen Nederlands en zijn eigen brabbeltaaltje en kost 90 euro.


De Furby is niet het enige speelgoed dat dankzij de mobiele telefoon en tablet een comeback maakt. De tamagotchi (uit 1996) is onlangs door maker Bandai uitgebracht als app voor iPhone en Android. In de vorige eeuw verkocht het Japanse bedrijf honderden miljoenen van deze eitjes aan een sleutelhanger. Kinderen verzuimden lessen en verwaarloosden hun huiswerk omdat ze voor hun elektronische schepseltjes wilden zorgen. De tamagotchis stierven als ze niet op tijd werden gevoed en gelaafd.


Van de originele Furby zijn tot beëindiging van de productie in 2000 meer dan 27 miljoen exemplaren verkocht. Het leverde Hasbro 500 miljoen dollar op (385 miljoen euro) - destijds eentiende van zijn jaaromzet.


Het succes dat de Furby boekte met de feestdagen kon niet voorkomen dat Hasbro afgelopen maand een tegenvallend kwartaal liet noteren. De omzet daalde met 6 procent, van 1,33 miljard naar 1,28 miljard dollar. De winst kwam uit op 130 miljoen, 9 miljoen dollar lager dan een jaar daarvoor.


De Amerikaanse speelgoedmaker uit Pawtucket (Rhode Island) heeft een herstructurering afgekondigd die eentiende van zijn 5.500 werknemers hun baan gaat kosten.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden