Plotse groei verbaast zelfs de chef

Ruim 800 duizend huishoudens zijn in Nederland geabonneerd op de twee betaalzenders, Film 1 en Sport 1 en Eredivisie Live....

Door Paul Onkenhout

Abonnee-tv rukt op, in zo'n tempo zelfs dat het de general manager, ‘zeg maar chef-sport’, van Sport 1 hogelijk verbaast. ‘Het is een interessante ontwikkeling. Want veel mensen hebben altijd beweerd dat er in Nederland geen plaats is voor betaal-tv.’

In één adem geeft Kees Jansma, óók presentator en verslaggever van de zender, toe: ‘Ik was een van de sceptici.’

Voldaan en uitbundig maakten de tv-zenders Film 1 en Sport 1 deze week bekend dat het aantal abonnees is toegenomen tot 430 duizend. De toename is, volgens een opgave van het bedrijf zelf, spectaculair: 18 procent. De andere betaalzender, Eredivisie Live dat volledig drijft op voetbal, toont volgens directeur Frank Rutten nog meer progressie: ‘Wij doen het niet voor 18 procent.’

De cijfers illustreren dat. Eredivisie Live ging vorige maand door de grens van 400 duizend abonnees. Het afgelopen jaar was de groei zo’n 30 procent. Een jaar geleden had Eredivisie Live 300 duizend abonnees. Dat in Nederland ruim 800 duizend huishoudens zijn aangesloten op betaal-tv, noemt Jansma verbazingwekkend.

‘Eigenlijk is het op zich al verrassend dat Sport 1 en Eredivisie Live zich in Nederland kunnen handhaven. Er is publiek voor en dat publiek is bereid te betalen voor sport op tv.’

Film 1 en Sport 1 kunnen geen afzonderlijke gegevens presenteren. Hoeveel mensen een abonnement hebben vanwege de films en/of de sport is onbekend. Evenmin is er duidelijkheid over de oorzaken van de groei. Jansma wijst op een gezamenlijk marketingplan van Film 1 en Sport 1.

‘Eindelijk is het geld een keer bij elkaar gelegd. Daarnaast zeggen mensen die het kunnen weten dat de economische crisis ons helpt. Een abonnement is per maand veel goedkoper dan een avondje met het hele gezin naar de bioscoop.’

Zonder twijfel speelt ook de digitalisering een rol. Maandag werd bekend dat het percentage van de digitale ontvangst in Nederland sinds 2008 van 41 procent is gestegen tot 51.

Sport 1 probeert een ‘A-merk’ te zijn in de grote sporten, zegt Jansma. De grootste troef is buitenlands voetbal. Alle wedstrijden in de Champions League worden rechtstreeks uitgezonden. Ook om een andere reden is het een van de kroonjuwelen van de zender: ‘Het vult lekker, al die wedstrijden. Dat is fijn, want je scherm mag niet leeg zijn.’

De Engelse Premier League en de Spaanse Liga zijn twee andere troeven. ‘En toen was het geld grotendeels op.’ De rest van het budget van Sport 1 wordt besteed aan de uitzendrechten van Wimbledon, de Amerikaanse basketbalcompetitie NBA en golftoernooien. ‘Onze enige zorg is hoe we dat pakket elke keer weer bij elkaar krijgen. Daar heeft de economische crisis ons ook bij geholpen.’

Sport 1 zat na de start in 2006 aanvankelijk ‘diep in de rode cijfers’, volgens Jansma. ‘We komen van heel ver. Het moederbedrijf heeft gelukkig hele diepe zakken.’ Film 1 en Sport 1 zijn onderdeel van Chellomedia, een Europese divisie van het internationale mediabedrijf Liberty Global.

Het spel van de aan- en verkoop van sportrechten is minder ingewikkeld geworden. ‘De realiteitszin keert terug op de markt. Voorheen maakten de partijen elkaar volkomen krankzinnig. Tv-bazen hebben in het verleden belachelijke bedragen betaald voor sporten. Daar hebben we nu nog last van.’

Jansma onderhandelt nauwelijks, zegt hij. ‘Toen ik hier kwam, waren de rechten zeer kostbaar. Nu zeg ik gewoon hoeveel geld ik heb. We betalen niet meer dan we hebben. De meeste partijen reageren heel begripvol. De Duitse Bundesliga bleef vorig jaar lang aan de oude bedragen denken, maar ook die rechten hebben we uiteindelijk binnengehaald.’

Het totale pakket kost Sport 1 jaarlijks ‘vele miljoenen’. Jansma schat echter dat de zender aan het totale rechtenpakket 50 à 60 procent minder kwijt is dan in het verleden. Sport 1 is uit de rode cijfers. ‘De juichverhalen zijn geweldig, maar je kunt alleen succesvol betaal-tv maken als de kosten omlaag worden gebracht. Laten we 2010 maar beginnen met de hand op de knip.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden