Pleinvrees in een virtuele wereld

De 32-jarige Thomas heeft pleinvrees en zit al acht jaar opgesloten in zijn kamer. Met de buitenwereld communiceert hij via zijn visofoon, een groot computerscherm waarop de buitenwereld zich aan hem toont....

Peter van Bueren

Een verzekeringsmaatschappij regelt alles. Natje en droogje worden afgeleverd, Thomas heeft cybersex met zijn virtuele vriendinnetje Clara, de psychiater en ook moeder zijn zicht- en hoorbaar binnen bereik.

Wanneer het masturbatiespelletje met Clara verveelt, suggereert de verzekering een escortservice en een contactbureau te proberen. Zo 'ontmoet' Thomas een meisje dat twijfelt of ze wel cybersex met hem wil. Geen van de escortdames bevalt, behalve Eva, die een traantje pinkt.

Thomas wordt verliefd op Eva. Aan het eind de film probeert hij naar buiten te gaan, misschien op weg naar Eva. Een eerste poging loopt mis, bij de tweede zien we hem de deur uitstappen, een groot wit licht binnen. In film vaak het beeld van de hemel, hier dat van de werkelijkheid.

Pas dan zien we hoofdrolspeler Benoît Verhaert, in de rug. Verhaerts stem is wel voortdurend aanwezig, zoals ook de hoofdpersoon Thomas, die we ook niet zien, maar wel alles wat híj ziet. Als belever van Thomas in Love ben je gedwongen je te identificeren met deze Thomas en de claustrofobische wereld van deze pleinvrezer wordt ook die van de kijker.

De opmerkelijke, originele opzet van Thomas in Love zou gemakkelijk tot een doorzichtig trucje kunnen leiden, maar wordt dat nooit. Regisseur Pierre-Paul Renders (Belg, eerste speelfilm na enkele korte films en documentaires) en zeker ook scenarioschrijver Phipppe Blassband is het gelukt voor de hand liggende thema's intelligent uit te werken en boeiend te houden.

Natuurlijk zit alles er in: de virtuele wereld van de computer, de mens die door de techniek geen werkelijk contact (voelen, ruiken) meer heeft met andere mensen, de fictie van het beeld dat de werkelijkheid vervangt. Zonder te vervallen in boodschapperij dwingt Renders tot nadenken. Na afloop, want zolang de film duurt, laat hij weinig ruimte om aan de gesloten wereld van Thomas te onsnappen. Knap.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden