Platte heffing lost het fileprobleem niet op

De kilometerheffing helpt weinig om de files te bestrijden, zeggen deskundigen. Minister Netelenbos laat het verdedigen over aan haar opvolger....

Verkeersdeskundigen menen dat de platte kilometerheffing, waartoe het kabinet heeft besloten, geen enkel effect heeft op de verkeersdrukte. De files op de wegen kunnen volgens de experts alleen worden aangepakt met een kilometerheffing die rekening houdt met het tijdstip en de plaats van het weggebruik.

De heffing, een regeling waarbij de automobilist moet betalen voor elke gereden kilometer, wordt in 2004 ingevoerd.

Prof. P. Rietveld, hoogleraar vervoerseconomie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, vermoedt dat de platte kilometerheffing mogelijk alleen een beetje helpt tegen een verdere verslechtering van het milieu.

Maar dan moeten, volgens de hoogleraar, wel het gewicht van de auto en de milieu specificaties worden meegewogen in de hoogte van de heffing. Tegen de drukte van het spitsverkeer haalt de platte heffing volgens hem niets uit.

Prof. E. Van Berkum van de Universiteit Twente stelt dat de platte kilometerheffing geen enkel nut heeft. Van Berkum: 'Is het middel het voeren van een prijsbeleid of is het middel tot doel verheven? Van deze maatregel hoef je niets te verwachten.'

Niettemin valt er volgens Van Berkum iets voor te zeggen om toch met de platte kilometerheffing te beginnen. Van Berkum: 'Je doet ervaring op en je kunt het systeem gaandeweg verfijnen.'

De hoogleraar verwacht dat de politieke besluitvorming nog hevige gevechten zal opleveren. 'Er wordt van uitgegaan dat de samenleving maakbaar is. Ik denk dat er nog een hele weg is te gaan. Veel zaken moeten nog worden opgelost. Maar als de keus is: we doen het zo of anders niet, zeg ik: dan maar zo.'

P. van Koningsbrugggen van TNO is het daarmee eens. Hij vindt het niet zo'n slecht idee om simpel te beginnen. 'Als je te veel facetten tegelijk wilt aanpakken, blaas je het systeem op. Laten we bij de kilometerheffing leren van het rekeningrijden. Die tolpoorten hebben we in de loop der tijd steeds complexer zien worden. Als je eenvouding begint, kun je beter naar je doel toe groeien.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden