PLATEN: POP

Overtuigende link Oost en West van Natacha Atlas..

Natacha Atlas: Halim. Nation NAT CD 1087.

Zangeres Natacha Atlas maakte naam met de groep Transglobal Underground, met wie ze onder meer op het Lowlands-festival van 1994 optrad. Het jaar daarop verscheen haar veelgeprezen eerste solo-album, Diaspora - een plaat waarmee ze zich richtte op de traditionele muziek van Noord-Afrika, en ondermeer werkte met de Tunesische zanger-componist Walid Rouissi en de Egyptische componist Essam Rasnad.

Op Atlas' deze maand verschenen tweede album Halim ('mooi van binnen') werkt de Joods-Palestijnse zangeres opnieuw met Rasnad, maar ook met Transglobal Underground en producer Jaz Coleman. Opnieuw heeft Atlas zich laten inspireren door verschillende Noord-Afrikaanse muzikale tradities. Zo is Moustahil gebaseerd op de Egyptische muziek van Abdil Halim Hafez, terwijl het op single verschenen Amulet voortbouwt op de Marokkaanse muziektraditie. Maar hoe afwisselend ook, het materiaal - de Engelse vertaling van de Arabische teksten is afgedrukt op de binnenhoes - is steeds even sterk.

De arrangementen zijn eigentijds, met veel accent op de ritmen, al laten de producers zich nergens verleiden tot effectbejag. De grootste kracht van Halim is echter de bedwelmend mooie stem van Natacha Atlas, wier technische vaardigheid en voordracht nog beduidend gegroeid is sinds Diaspora.

Het is al vaker geprobeerd een muzikale brug te slaan tussen Oost en West, maar zelden gebeurde dat met zoveel overtuigingskracht als op dit album.

J.J. Cale: Anyway the Wind Blows. The Anthology. Mercury 532 901-2.

Toen Eric Clapton in de vroege jaren zeventig een hit had met After Midnight bewees hij daar de componist, singer-songwriter J.J. Cale, een grote dienst mee. Cale verwierf dankzij de compositierechten van dit nummer financiële onafhankelijkheid. Sindsdien hoefde hij zich nooit al te veel zorgen te maken over succes, hits, brood op de plank, en al die andere huis-, tuin- en keukenproblemen die een onbekende zanger-gitarist zoal op zijn weg tegenkomt. Cale kon zich concentreren op wat hij het beste deed: het schrijven van ingetogen, bluesy songs, waarvan een aantal later in de versie van anderen bekend zou worden.

Hoewel Cale altijd een cult-hero bleef, was zijn relaxte stijl van invloed op zowel Clapton als Mark Knopfler van Dire Straits, die met een verwaterde versie van de J.J. Cale-sound een mega-ster werd.

Anyway the Wind Blows, the Anthology is een dubbel-cd, die het werk van Cale, vanaf het eerste album met After Midnight uit 1972 tot het slotnummer Closer to you uit 1994, in vijftig tracks samenvat. Enkele uitstapjes in de richting van toegankelijke radiopop daargelaten, is het een album met werk dat trouw blijft aan zijn Amerikaanse roots, puntig samengevat in songs als After Midnight en het minstens zo bekende Cocaine uit 1976.

Beide tracks staan natuurlijk ook op de enkele cd, The Best Of J.J. Cale, die gelijktijdig met deze Anthology verscheen.

Lady Aida presents: Doppler F Act. DFACT1 CD1.

De Eindhovense Lady Aida, recent nog te zien en te horen op Pinkpop, is een van Nederlands bekendste underground-dj's. Een dame met een eigenzinnige en brede smaak, zoals ze opnieuw duidelijk maakt op haar eerste mix-cd Doppler F Act.

Het in een hoes met afbeeldingen van Jan Saudek gestoken album neemt de luisteraar mee op een reis langs elektro (ondermeer Juan Atkins' Cybotron), techno (Jeff Mills, Slam) en drum 'n bass. De verschillende stijlen vloeien, ondanks het tempo-verschil, mooi in elkaar over, terwijl Aida's platenkeus en mixtechniek verfijnd en smaakvol zijn.

De fraaie afsluiter, Vantronik's Beauty and the Beat, is een productie van Erik van den Broek - een van de meest onderschatte talenten van de Nederlandse danswereld - die hier laat horen ook goed thuis te zijn in drum 'n bass.

Various: Sourcelab 3x. Sourcelab 7243 8 44081 2 1.

Various: Sourcelab 3y. Sourcelab 7243 8 44084 2 8.

Het succes van Daft Punk, Laurent Garnier en Motorbass laat er geen twijfel over bestaan dat het goed gaat met de Franse dansmuziek. Dat de drie bekendste namen van de Parijse house, techno en trip hop slechts het topje van de ijsberg zijn, wordt nog eens onderstreept door twee nieuwe uitgaven in de serie Sourcelab.

De gelijktijdig verschenen delen x en y brengen een hele reeks onbekende namen, die samen zo ongeveer het hele spectrum van dansstijlen vertegenwoordigen, van trip hop tot acid, techno en drum 'n bass.

Het niveau is op beide cd's opvallend hoog, al heeft de nieuwe lichting zich hoorbaar laten inspireren door hun bekendere stadsgenoten. Zowel de Motorbass- als de Daft Punk-sound klinkt luid en duidelijk door in het materiaal op deze twee platen. Er zijn beroerdere voorbeelden te bedenken.Gert van Veen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden