PLATEN: JAZZ

met dubbel-cd..

Joshua Redman reikt

boven z'n macht

Joshua Redman Quartet: Spirit Of The Moment/Live At The Village Vanguard. Warner Bros. 9362-45923-2 (dubbel-cd).

Eric Alexander: Full Range. Criss Cross Jazz 1098 CD.

Het eerste waardoor saxofonist Joshua Redman opviel, was de ongewone autoriteit die hij als 22-jarige uitstraalde. Dat gold voor zijn spel, dat hem in november 1991 de eerste prijs in de Thelonious Monk International Jazz Saxophone Competition opleverde. Het gold evenzeer voor zijn uitspraken in interviews en op de hoes van de cd waarmee hij in 1992 op het miljoenenlabel Warner Bros. debuteerde.

Voor hij het wist, was Joshua Redman uitgegroeid tot een serieuze jazzvedette die zijn fans jaarlijks een nieuw, zorgvuldig voorbereid album verschuldigd is. Met Spirit Of The Moment/Live At The Village Vanguard, zijn vierde Warner Bros.-produktie, wil Redman in de voetsporen treden van zijn grote voorgangers Sonny Rollins en John Coltrane, die beiden naar ongekende hoogten stegen in hun plaatopnamen uit de Village Vanguard.

Van 21 tot 26 maart van dit jaar heeft het publiek in de beroemdste jazzkelder van New York ongetwijfeld uitbundig genoten. Toch wordt die vervoering door deze dubbel-cd maar zeer ten dele overgebracht. Het is goed hoorbaar dat Redman de zaal zonder veel moeite platspeelt, met vertolkingen die beurtelings verwijzen naar het Coltrane-kwartet en naar de 'zware tenoren' uit de jaren veertig en vijftig, zoals Arnett Cobb en Illinois Jacquet. Maar een opwindende avond in een jazzclub levert niet per definitie een geslaagd album op, zeker niet als het de ritmesectie ontbreekt aan persoonlijkheid en brille.

Redman bevestigt zijn talent met een betoverende interpretatie van Sonny Rollins' St. Thomas. Hij bouwt zijn onbegeleide inleiding niet op de melodie, maar op het motiefje dat in de oorspronkelijke plaatversie uit 1956 de basis van Rollins' thematische improvisatie vormde. Een vier minuten lang spelletje hide and seek van Rollinsiaanse allure ontlaadt zich ten slotte in het vertrouwde calypso-wijsje.

Met St. Thomas als hoeksteen had dit materiaal waarschijnlijk een aantrekkelijke lp kunnen opleveren. In het tijdperk van de dubbel-cd krijgt de luisteraar echter geen veertig minuten maar bijna tweeëneenhalf uur muziek voorgezet, en daarmee reikt Joshua Redman vooralsnog boven zijn macht.

Op het saxofoonconcours van 1991 ging de tweede prijs naar Eric Alexander, een jaar ouder dan Joshua Redman en niet zwart maar blank. Volgens de logica van de hedendaagse jazz-business maakte dat laatste feit zijn kansen op een snelle sterrenstatus een stuk geringer.

Vier jaar later verkeert Eric Alexander nog altijd in de positie van de belofte die wacht op de echte doorbraak. Full Range is zijn tweede cd voor Criss Cross Jazz, het connaisseurslabel van de Nederlander Gerry Teekens dat zich beweegt in totaal andere financiële dimensies dan het Warner Bros.-concern.

Het pleit voor de vastbeslotenheid van Eric Alexander en voor het producerstalent van Gerry Teekens dat Full Range muzikaal gezien zeker niet onderdoet voor Spirit Of The Moment. De ritmesectie, met pianist Kenny Barron, bassist Peter Washington en drummer Carl Allen, opereert op hoog niveau. Trompettist John Swana en gitarist Peter Bernstein tonen zich getalenteerde vertolkers van het hard bop-idioom.

Alexander zelf soleert met evenveel gretigheid als gezag in een reeks goed gekozen stukken: niet al te vaak uitgevoerde songs zoals People Will Say We're In Love en A Beautiful Friendship, en drie eigen composities die kunnen worden beschouwd als hommages aan John Coltrane en Horace Silver. De geestdrift en de ritmische finesse waarmee wordt gemusiceerd dringt alle twijfels over de artistieke originaliteit naar de achtergrond. BV

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden