PLATEN: JAZZ

Het zijn dure tijden voor de Miles Davis-fan. Zeven jaar na zijn dood publiceert Sony/Columbia de ene na de andere chique heruitgave met ongepubliceerd materiaal, waarvoor zelfs sceptici zuchtend de portemonnee trekken....

ERIK VAN DEN BERG

Futuristische hommage aan Miles Davis

Henry Kaiser & Wadada Leo Smith: Yo Miles! Shanachie 5046 (dubbel-cd, distributie Munich).

Dat laatste geldt zeker voor Yo Miles! van gitarist Henry Kaiser en trompettist Wadada Leo Smith. Hun dubbel-cd is een eerbewijs aan de meest experimentele (en minst populaire) fase in Davis' oeuvre: de complexe funk tussen Bitches Brew en zijn tijdelijke retraite vanaf 1975.

De serieuze liefhebber kan zich verlustigen in de uiterst gedetailleerde toelichtingen, voor de gewone luisteraar is er twee keer 75 minuten wervelende muziek, waarbij avantgarde-blazer Smith met verve een deel van de hoofdrol opeist (en voor het eerst ook te horen is op de snauwende elektrische trompet).

Kaiser, een Westcoast-avonturier die eerder hommages aan Captain Beefheart en Grateful Dead op zijn naam bracht, produceert samen met Nels Cline hallucinerend vervormde snarenpartijen - extra effectief dankzij de kraakheldere productie, waarin elk nootje tot zijn recht komt.

Net als in Miles Davis' originele versies zijn de vreemde klanken ingebed in ijzersterke grooves, die de luisteraar vanzelf op sleeptouw nemen. Kaiser en Smith maken alles nog net wat dieper, harder, scheller en funkier dan bij Davis zelf, waarbij Michael Manrings stevige knorbas prettig houvast biedt.

Stukken als Ife, Big Fun en Calypso Frelimo vormen een glanzend patchwork van collectieve jams (de langste duurt ruim 35 minuten), waar achttien muzikanten in ploegendienst aan meedoen. Davis had het zelf vast kaler en gespatieerder gewild; in stukken met drukke keyboardpartijen en het voltallige ROVA saxofoonkwartet loopt het klankbeeld soms lelijk dicht.

Miles Davis' onnavolgbare gevoel voor ruimte mag dan worden gemist, overigens is deze science-fictionmuziek juist in zijn extreemheid een passend saluut aan de meester - een 'Dark Magus, riding the streams of JAHZZ', volgens discipel Smith.

Michael 'Patches' Stewart: Penetration. Hipbop HIBD 8018.

Trompettist Michael 'Patches' Stewart is ook een Davis-adept, maar van minder oorspronkelijk allooi. Op Penetration klinkt commerciële, vakkundig geproduceerde popjazz, met bijdragen van bekende namen als Al Jarreau, Kenny Garrett en zijn voormalige werkgever Marcus Miller, die zijn sporen verdiende als basgitarist in de Miles Davis-band. Patches ontleent een en ander aan Millers geoliede funkconcept (en aan platen als You're Under Arrest), maar zijn kwijnende toontje maakt keukenmeidenproza van Davis' poëzie.

Dick de Graaf Septet: The Burning of the Midnight Lamp. Via Records 9920552.

Jimi Hendrix hield van jazz. In 1970 zou hij de studio ingaan met Gil Evans, de jarenlange arrangeur van Miles Davis, maar een week voor de opnamen overleed de gitarist.

Na vier jaar gepaste stilte presenteerde Evans alsnog een gedenkwaardige lp met eigen Hendrix-interpretaties, met John Abercrombie en Ryo Kawasaki op gitaar. Thema's als Up from the Skies en Castles made of Sand bouwde Evans uit tot monumentale, brutaal rockende in memoriams.

Saxofonist Dick de Graaf is ook verslingerd aan Hendrix. Op The Burning of the Midnight Lamp demonstreert hij op zijn beurt hoe je van Hendrix jazz kunt maken, en dat doet hij wel zo elegant. Bij De Graaf hoor je geen daverende elektronica of grote blazersgroepen. Zijn septet speelt akoestisch, op gitarist Wim Bronnenberg na, die zijn moeilijke rol zonder misplaatste sterallures vervult. De beste bijdragen komen van Konkie Halmeyers steeldrum: een metalig jankend geluid dat de arrangementen een plezierige kick geeft.

Hendrix' explosieve vuur verandert bij De Graaf in fijn siervuurwerk, maar zijn Manic Depression klinkt er niet minder bevlogen om.

Erik van den Berg

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden