PLATEN: CABARET

Liefdevol kankeren..

op de rotzooi

in Rotterdam

Arie van der Krogt: Opgerolde mouwen. SEA 241094

De titel van de cd doet vermoeden dat de Rotterdamse bard Arie van der Krogt (overdag stedebouwkundige bij de gemeente) alle folkloristische clichés over Rotterdam bij elkaar heeft geschraapt: hard werken, mooie haven en architectonische hoogstandjes. Van der Krogt is echter een innemende kankeraar: De Lijnbaan is een kerkhof, welk verstandig mens gaat uit vrije wil naar zuid? En Kralingen is een vuilnisbak: 'aan de ene kant zit gif en aan de andere kant zit kak.'

Maar ondanks alle schimpscheuten naar Koolhaas, Peper en andere Rotterdamse grootheden, is Van der Krogts eersteling een smaakvolle ode aan Rotterdam. Net als Joop Visser brengt hij een slimme combinatie van cynisme en romantiek. Een stem, een gitaar en degelijke teksten. . . het werkt nog steeds.

Ben Cramer: Musical Motions. BMG.

Voor musical-liefhebbers is Ben Cramer al lang niet meer alleen Zai, zai, zai en De clown. Via rollen bij Nooys Volkstheater (In Holland staat een huis) en het Koninklijk Ballet van Vlaanderen veroverde hij in de Verenigde Staten de rol van Péron in Evita. Door zijn rol als Phantom-stand in voor Henk Poort kreeg ook het Nederlandse publiek in de gaten dat Cramer zich ontwikkeld heeft tot volbloed musicalzanger.

Net als Henk Poort een paar jaar geleden heeft Cramer nu ook een cd met musicalnummers opgenomen. In alle stukken bewijst hij dat een amusementsachtergrond minstens zo geschikt is voor musical als opera-ervaring. Met stukken uit The Phantom, Les Misérables, Aspects of Love en Miss Saigon kun je je natuurlijk geen buil vallen, maar dat doet aan de sterke zangprestatie niets af.

Diverse artiesten: Mooi van een ander. EMI 7243 83073023

Vaders Trots: Menu van mummieleer. Mercury 522731-2

Niemand heeft bezwaar tegen covers van buitenlands repertoire, maar het overnemen van bekende Nederlandse nummers wordt door velen als diefstal en een gebrek aan originaliteit beschouwd. De verzameling Mooi van een ander bewijst dat het loont om klassieke nummers op te frissen, zoals Gerard Cox doet met (Sonnevelds) Lieveling. Liedjes die ten onrechte nooit een ereplek hebben veroverd, krijgen in een nieuwe uitvoering een herkansing. Zoals De laatste wagen (Henk Elsink/ Michel van der Plas) door Mathilde Santing.

De Volendamse groep Vaders Trots neemt op deze manier de jaren zestig nog eens door. Ver voor de Doe Maar-hausse ligt nog een ware schat. Met natuurlijk veel werk van Peter Koelewijn, zoals Oh Marijke en Beestjes.

Kadanz: Sta op. RPC 94542

De Nieuwe Snaar: Revue. EMI 724383111527

Het is even stil geweest rond de Nederlandstalige band Kadanz. Zanger/componist/tekstschrijver Frans Bakker levert vanuit Curaçao nog wel materiaal, maar speelt niet meer mee. Marc Dollevoet vervangt hem als zanger. Hij heeft niet de Goois-Wassenaarse stem van Bakker, maar het blijft allemaal even lief en beschaafd en dat breekt de groep nog altijd op. Het is soft pop, ook al gaat het over travestie-tenten (Madonna krijgt last van haar prostaat), coke en feesten op een tropisch eiland.

Heel wat meer opwinding brengt een theaterconcert van het Vlaamse trio De Nieuwe Snaar. Revue biedt een overzicht van een kwart eeuw uiterst muzikale clownerie. De groep past in de Vlaamse traditie van superieure onzin. De 26 toppers zijn verdeeld over categorieën als Liefde voor muziek, Meisjes en Historische flitsen. Calypso, rap, rock 'n' roll en doo wop, ze beheersen het allemaal. PvdH

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.