Plat. Portable. En ook populair?

Na zes maanden is er concurrentie voor de iPad. Hoe groot is de honger naar tablet-pc's? Door Peter van Ammelrooy

Voor een tango zijn er twee nodig. Nu Samsung zijn Galaxy Tab op de markt brengt, kan de dans om de markt voor pc-tablets eindelijk beginnen. Apple is met zijn iPad niet meer de enige op de dansvloer. En er zijn meer kleine, platte portable pc's met aanraakscherm op komst.


Nederland behoort tot de eerste landen waar de Zuid-Koreanen hun iPad-rivaal introduceren. Die eer danken de Nederlanders aan de gretigheid waarmee ze de smartphone omarmen - de mobiele telefoon die het bezit van een volwaardige computer overbodig heeft gemaakt. 'Nederland heeft na Japan en Zuid-Korea de hoogste marktpenetratie van smartphones', zegt Geert Mol, marketing manager van Samsung Benelux.


Vanaf aanstaande zaterdag ligt de Galaxy Tab in de winkel. Mol wil niet speculeren over de vraag of de tablet een verkoopsucces zal worden. De afgelopen maanden heeft het succes van Apple's iPad al tot de meest fantastische toekomstscenario's geleid. Dit jaar zullen er wereldwijd 19,5 miljoen tablets worden verkocht, aldus de Amerikaanse marktonderzoeker Gartner. Volgend jaar zal de markt met 181 procent groeien tot 54,8 miljoen exemplaren, en de 204 miljoen stuks passeren in 2014. Van elke euro die de consument in dat jaar zal besteden aan elektronica, luidt nog zo'n rooskleurige prognose, zal 53 procent aan tablets worden uitgegeven.


Hoe solide zijn die verwachtingen? Een jaar geleden had nog niemand van de iPad of een tabletcomputer gehoord. Mol: 'Had ik maar een kristallen bol. Je kunt op z'n hoogst afgaan op de populariteit van de mobieltjes met een aanraakscherm.' Over de belangstelling voor dat type toestellen heeft Samsung niet te klagen. Van de Galaxy S - het mobieltje waarop de Tab als twee druppels lijkt, maar dan in grootformaat - gingen tot nu toe 5 miljoen stuks over de toonbank. De Galaxy S is koud vijf maanden uit.


Het is de vraag of de elektronicasector financieel echt veel wijzer wordt van een tablethype. 'Het alles-in-éénkarakter van deze tablets zal leiden tot kannibalisatie van andere consumentenelektronica zoals e-readers, draagbare spelcomputers en mediaspelers', stelt onderzoeksdirecteur Carolina Milanesi van Gartner. 'De markt voor netbooks zal dat het sterkst voelen omdat de prijs van de tablets binnen twee jaar onder de 300 euro zal duiken.' Dat is de prijs waarvoor de goedkoopste lilliputterlaptops op dit moment te koop zijn.


In het afgelopen kwartaal groeiden de pc-verkopen - inclusief netbooks - met maar 3,8 procent ten opzichte van een jaar geleden, waar onderzoekers op een plus van 11 procent hadden gerekend. Marktvorser IDC Research wijt dat aan de opmars van de iPad. Consumenten die een nieuwe laptop overwogen, hebben die aankoop uitgesteld om te zien of een tablet aan hun wensen kan voldoen.


App-weigeraars

Er klinken meer ontnuchterende geluiden tussen al het gejubel over de iPad. Uit een peiling van het Amerikaanse bureau Nielsen onder vijfduizend gebruikers bleek vorige week dat 32 procent nog geen enkele nieuwe app (toepassing) op zijn tablet-pc heeft geïnstalleerd. Dat is niet wat tabletmakers graag zullen horen. Als de prijzen voor de hardware binnen twee jaar meer dan halveren, zullen ze het moeten hebben van geld dat ze verdienen aan de software die derden voor hun toestellen aanbieden. Apple bijvoorbeeld vangt een vast percentage voor elke app die via zijn webwinkel wordt verkocht.


Samsung verbaasde vorige maand bij de aankondiging van de Galaxy Tab met de schermgrootte van het toestel - 7 inch diagonaal, dus een derde kleiner dan de Apple iPad. 'Uit onderzoek bleek dat consumenten vooral een apparaat willen dat ze makkelijk kunnen meenemen. De Tab neem je mee als je de deur uitgaat. De iPad gebruik je toch vooral op de bank.'


Tablets, vult Mol aan, worden ook veel vaker gedeeld door gebruikers. Dat komt overeen met wat Nielsen van tabletkopers hoorde: 46 procent geeft het apparaat wel eens door aan anderen, tegen 34 procent van de smartphone-eigenaren. Dat klinkt Mol als dansmuziek in de oren.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden