Plasterk wil eisen voor examen niet verscherpen

Minister Plasterk van Onderwijs ziet niets in het aanscherpen van de eindexameneisen voor havo en vwo. De Onderwijsraad adviseerde hem donderdag geen diploma’s meer af te geven voor leerlingen die een onvoldoende halen voor Nederlands, Engels of wiskunde....

‘Stel je voor: een leerling vwo met een 5 voor wiskunde en verder achten en negens, die Latijn wil studeren. Moet je die een jaar over laten doen?’, schetst Plasterk het dilemma. Officieel moet hij er nog over nadenken, maar hij zegt ‘grote bedenkingen’ te hebben en spreekt van ‘dramatische gevolgen’.

Substantie
D66 is het niet met Plasterk eens: ‘We moeten meer eisen stellen aan leerlingen. Het diploma moet substantie hebben. We moeten leerlingen op dat niveau helpen, anders hebben ze uiteindelijk minder kansen op de arbeidsmarkt’, aldus een woordvoerder van de fractie.

Doekle Terpstra, voorzitter van de hogescholenbond HBO-raad, is teleurgesteld. ‘Wij moeten nu veel instromers bijspijkeren juist op deze vakken: Nederlands, Engels en wiskunde. Dat plan van de Onderwijsraad zou daar een oplossing voor zijn. Als Plasterk dat niet wil, moet hij met een andere structurele oplossing komen.’

De Onderwijsraad gaat ervan uit dat de aanscherping van de exameneisen veel minder grote gevolgen zou hebben dan Plasterk zegt. Bij de examens van dit voorjaar zakte ruwweg 10 procent van de havo- en vwo-kandidaten. Met de aangescherpte normen zou dat volgens de raad oplopen naar 14 à 15 procent. ‘En als die norm daadwerkelijk wordt ingevoerd, zullen veel calculerende leerlingen er echt wel voor zorgen dat zij een 6 krijgen in plaats van een 5.’

Gelijk
Een kleine peiling bij twee Eindhovense scholen lijkt Plasterk meer gelijk te geven. Het Augustinianum laat weten dat dit voorjaar 5 leerlingen zakten, en dat dat er met de verscherpte norm 30 zouden worden. Op het Lorentz Casimir Lyceum zakten dit voorjaar 10 leerlingen van havo en vwo, maar met de aangescherpte norm 44.

De rectoren van beide scholen trekken echter verschillende conclusies. Irma van Nieuwenhuijsen van het Augustinianum is het met Plasterk eens: niet doen. ‘Ik vind het een slecht plan. Het is veel te gemakkelijk en het heeft geen positieve invloed op de doorstroming naar het hoger onderwijs.’ Greetje Heijmans, van het Lorentz Casimir Lyceum, ziet ook de problemen, maar is toch vóór: ‘Leerlingen mogen ook wel eens wat ambitieuzer worden.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden