Plan voor aquaduct en brug tussen Flevoland en Gelderland gepresenteerd Irritante Hardersluis gaat verdwijnen

Ze is niet alleen een doorn in het oog van de talrijke watersporters op de Randmeren. Ook automobilisten en fietsers haten de Hardersluis....

Van onze verslaggever

HARDERWIJK

Een onhoudbare situatie, menen de provincies Flevoland en Gelderland en de gemeenten Zeewolde en Harderwijk. De sluis moet weg om plaats te maken voor een combinatie van aquaduct en brug.

De plannen hiertoe werden zaterdag gepresenteerd tijdens de Landelijke Watersportdag. De kosten worden geraamd op circa vijftig miljoen gulden. De provincies en gemeenten zullen daar zelf een deel van opbrengen; verder wordt gehoopt op een Europese subsidie.

De Hardersluis is een overbodige waterkering. Er is nauwelijks verschil in de waterstanden tussen Wolderwijd en Veluwemeer, twee van de randmeren. Slechts door 'op- en afwaaiing' is er af en toe sprake van enig verval, aldus F. Jibben, secretaris toeristische watersport van het Koninklijk Nederlands Watersport Verbond (KNWV). 'Maar dat is zo gering, dat er in principe geen sluis nodig is.'

Volgens Jibben is onbelemmerde vaart voor iedereen belangrijk, en voor de beroepsvaart en de Bruine Vloot, de beroeps-recreatievaart, is het een bestaansvoorwaarde.

'Als de sluis verdwijnt, worden de Randmeren nog toegankelijker en aantrekkelijker. Bij elkaar praten we over een lengte van tachtig kilometer water, een hele lap.'

De verouderde sluis is een flessehals, die jaarlijks dertigduizend schepen verwerkt. Als de schepen de sluis in- of uitvaren, gaat de brug omhoog en moet het wegverkeer wachten. Per etmaal rijden er twintigduizend voertuigen over de Knardijk, waarin de sluis in 1952 werd gebouwd, toen nog als tijdelijke waterkering tussen Veluwemeer en het open IJsselmeer.

Door deze, nu overbodige Hardersluis af te breken en een nieuwe verbinding te bouwen, vervallen de wachttijden. In het dijkvak tussen de Harderwijkse kust en Flevoland zijn een klein aquaduct en een brug geprojecteerd. Het aquaduct is aan de 'oude land'-zijde gesitueerd en de vaste brug aan de kant van het 'nieuwe land'.

Door voldoende 'doorstroomprofiel' zullen ongewenste stroomversnellingen in het water uitblijven en kan de sluis verdwijnen, aldus de brochure Hardersluis, een visie met toekomst van de stuurgroep Hardersluis, waarin behalve de betrokken provincies en gemeenten ook Rijkswaterstaat zitting heeft.

Binnenkort wordt het voor kleinere schepen ook mogelijk dwars door de Flevopolder - van Harderwijk naar Lelystad en Markermeer - te varen, als de sluis bij de nu nog afgesloten Larservaart in gebruik wordt genomen.

Een revolutionair type scheepslift gaat de boten dan uit de Randmeren nabij Harderwijk in deze vaart 'tillen'.

Hebben recreatie-, beroepsvaart en het snelle wegverkeer in de toekomst ongetwijfeld baat bij het nieuwe aquaduct in de Knardijk, de fietser komt er in de plannen minder goed af. De hellingen in het aquaduct worden te steil voor de gemiddelde wielrijder.

Gedacht wordt daarom aan een extra bruggetje over het nieuwe aquaduct, dat door de fietser zelf wordt bediend.

Zeiljachten met hoge masten zullen dan echter wéér moeten wachten, meent Jibben van de KNWV. 'Dat is dus een beetje bezopen. Misschien is het een beter idee om op het fietsgedeelte van het aquaduct roltrappen aan te leggen, zodat de wielrijder ook onder het water door kan.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.