'Plan van Mac' komt wel laat voor Wessanen

Kazen de deur uit, vitamine pillen binnenhalen: eindelijk heeft Wessanen een plan en weer groei. Maar in bakermat VS staat de vitaminemarkt onder druk, en het is afwachten wat de zuivelpoot opbrengt....

Het moet gezegd: 'Mac Zonderplan', zoals de topman van Wessanen lange tijd door het leven ging, doet die bijnaam geen eer meer aan. Mac Zondervan - zijn echte naam - hééft tegenwoordig een plan. De verkoop van de zuiveldivisie, die Wessanen dinsdag aankondigde, past daarin.

Via overnames van nieuwe, en verkoop van bestaande dochterbedrijven bouwt Wessanen zichzelf om tot producent van gezondmakers als vitaminepillen, en van dikmakers als roomijs. Want zeker in de VS schiet de trend op de voedselmarkt twee kanten tegelijk op, legde Zondervan anderhalf jaar geleden uit in de Volkskrant. 'Aan de ene kant slikt men steeds meer vitamines en voedingssupplementen, terwijl aan de andere kant de consumptie van vet weer toeneemt. '

De verkoop van de zuiveltak, bekend van de Leerdammer Kaas, voltooit de ontmanteling van een beursgedrocht: de fusie van Wessanen met drankmaker Bols in 1993. 'Kaasje bij het wijntje', de reden die beide bedrijven gaven voor hun samengaan, werkt bij de borrel, niet op de beurs. BolsWessanen groeide uit tot dé muurbloem aan het Damrak. Tegenvallers en drie winstwaarschuwingen bepaalden het beeld. Vijf jaar na de fusie was de beurswaarde met een kwart gekrompen.

Zondervan was toen al drie jaar bestuursvoorzitter, en Bols stond al een jaartje in de etalage. De nieuwe topman had de verkoop van Bols graag willen koppelen aan een overname in een groeimarkt, zodat de winst per aandeel op peil zou blijven. Gedwongen door de (te) hoge prijzen van potentiële acquisities verliet hij die strategie in 1998. Eerst werd Bols verkocht, daarna volgden de overnames alsnog. Inmiddels komt driekwart van de omzet uit de VS, vooral via gezondmaak-dochter Tree of Life. Met de aankoop in juli van het Franse Distriborg, Europa's grootste maker van gezondheids producten, boetseerde Wessanen een Europese neus aan zijn nieuwe gezonde gezicht.

Inzet kan Zondervan niet worden ontzegd. Eind 1998 verbond hij zijn lot aan de belofte van minstens 10 procent groei van de winst per aandeel. Vorig jaar kwam hij uit op een kleine 16 procent, dit jaar verwacht Wessanen minstens 15 procent groei.

Toch reageerde de beurs verre van uitgelaten op het nieuws dat nu ook de kazen in de verkoop gaan. Wessanen sloot dinsdag twee dubbeltjes hoger op 13,05 euro, een stijging met 1,6 procent - eerder light dan volvet. Onbegrijpelijk is dat niet.

'De bedrijven die Wessanen wil kopen zijn te duur, de dochters in de etalage te goedkoop', zegt een professionele belegger. Zondervan neemt actie, maar Wessanen heeft een reputatie van te late acties: een nieuw kaasmerk dat alleen nog tegen hoge kosten in de markt kon worden gezet, een joint venture in Thailand zes maanden voor de Azië-crisis.

Is Wessanen weer te laat? Campina Melkunie heeft al tijden geleden luid en duidelijk laten weten de Leerdammer-merkkaas te willen kopen, maar ving tot dusver bot. Ook gesprekken over 'samenwerking' met zuivelaar Friesland Coberco liepen spaak.

Van der Hoop Effektenbank schat de opbrengst van de zuivelpoot op 700 miljoen euro. Een Wessanen-bestuurder zei zich in dat bedrag te kunnen vinden; hij 'hoopt dat het hoger zal uitkomen'. En op de Amerikaanse gezondmarkt is een shake-out gaande. Alleen aanbieders van werkelijk nieuwe producten ontkomen aan de prijsslag met bijbehorende winsterosie. Tree of Life zag de omzet het eerste halfjaar toenemen met 15,5 procent, maar de bruto marge op die omzet bleef met 2,5 procent 'iets achter bij onze verwachtingen', aldus de woordvoerder.

Kazen schimmelen als ze te lang in de etalage liggen, en het is nog niet zeker of Wessanen behoort tot de winnaars op de gezondmarkt. Mac heeft een plan. Of het werkt, moet worden afgewacht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden