Pittige thema's in modern jasje

CASH en Zebra Zebra laten zien hoe fraai jeugdtheater kan zijn, mede dankzij grafische animatie.

Jeugdtheater


CASH (12+) **** door MAAS Theater/Dans, 11/10, Maaspodium, Rotterdam. Tournee t/m 14/12.


maastd.nl


Zebra Zebra (5+) **** door BonteHond & NTJong. 13/10, Toneelschuur, Haarlem. Tournee t/m 26/1.


bontehond.net


Grafische animatie doet steeds vaker haar intrede in het theater, ook omdat de techniek erachter handzamer, goedkoper en toegankelijker wordt. Met één muisklik verander je in een handomdraai complete projecties op een achterdoek. Met een vingercamera mix je razendsnel livespel en livebeeld. Acteurs bedienen desnoods zelf laptop en opnameapparatuur.


Het jeugdtheater maakt daar geregeld dankbaar gebruik van om pittige onderwerpen, zoals vreemdelingenhaat en financiële psychologie, in een snelle, hippe montage aan de man te brengen. Als een spannende thriller bijvoorbeeld.


In de explosieve jongerenvoorstelling CASH (12+) van MAAS Theater/Dans gaat het om niets minder dan de psychologie achter ons geldsysteem. Waar vertrouwen we op als we denken dat een tientje 10 euro waard is? En waarom mogen we maar 500 euro per dag pinnen van ons eigen geld?


Regisseur en toneelschrijver Floris van Delft heeft met collega Wolter Muller een scherpe en kritische voorstelling gemaakt in de vorm van een zogeheten kraakfilm (oftewel: een heist movie, zoals Ocean's Eleven). Vier acteurs zappen hyperactief en hilarisch terug naar de voorbereidingen van een bankoverval, waarbij onderling vertrouwen van levensbelang blijkt. Gaandeweg wordt duidelijk dat het vertrouwen in ons betaalsysteem net zo kwetsbaar is als de 'zenuwachtige vriendschap' tussen deze trendy bankrovers.


De snoevende en elkaar aftroevende acteurs schuiven het publiek in de rol van afleidingsmanoeuvre voor de politie. De enige vrouw - een knap schakelende Nastaran Razawi Khorasani - neemt de (onbetrouwbare) leiding. Zij windt iedereen om haar vinger, toeschouwers incluis. Ondertussen verschiet het decor continu van uiterlijk, via snel wisselende kantoor-, beurs- en bankgraphics. Alertheid is geboden: zinnen in het begin vallen op zijn plek aan het slot, wanneer de crisis dreigt toe te slaan, ook in de saamhorigheid.


Regisseur Noël Fischer probeert in de 5+-voorstelling Zebra Zebra jong publiek bewust te maken van het gevaar van vreemdelingenhaat en massahysterie. Dat lukt haar goed met deze vrije bewerking van het bijna onspeelbare toneelstuk Le Rhinocéros van Eugène Ionesco. Fischer verving de invasie van neushoorns door een kudde zebra's, en trok het streeppatroon van dit dier door naar de hele enscenering.


Zelfs de personages denken zwart-wit. Ze zien (of vermoeden) een invasie aan 'vreemde figuren' (zebra's naar later blijkt), die het rustige dorpsleven aan het draaien en tollen brengen. Met maquettes, speelgoedzebra's, langspeelplaten, vingerpopjes, camera's en gezichtsbedrog ontstaat een absurdistische wereld die even grappig als verontrustend is. En waarin de sympathieke wild rennende zebra standhoudt en uiteindelijk, met de liefde, voor kleur zorgt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden