Pitch je show bij elkaar

Zomertheaterfestival Boulevard laat zijn kunstenaars zelf hun geld bij elkaar harken. Het publiek mag bieden op de beste acts. En is daarmee ook festivaldirecteur.

Plotseling valt het stil op het podium van de Verkadefabriek in Den Bosch. 'Ja, daar is de black-out.' Met een zenuwachtige glimlach kijken theatermakers Sjoerd Wintzen en Jeroen de Waard elkaar aan. Ze moeten hun voorstelling pitchen, maar wat kwam er nu ook alweer? Uit de zaal klinkt zacht geroezemoes. 'O ja', herpakt Wintzen zich. 'We zitten in een marketingkantoor.'


Het was even wennen voor sommige kunstenaars. Ideeën pitchen voor een professionele jury is een ding, maar tegenover een publiek van tweehonderd man? Noem het een slimme marketingtruc, voor Geert Overdam, directeur van het Bossche zomertheaterfestival Boulevard, is de publieke pitch de nieuwe realiteit in de kunstwereld. 'Nu Den Haag zich van ons afkeert en talentontwikkeling het kind van de rekening is, moeten niet alleen wij als festival, maar ook het publiek zijn verantwoordelijkheid nemen.'


En dus mogen de toegestroomde Brabanders en een incidentele Vlaming woensdagavond tijdens Boulevard Pitch beslissen welke drie van de negen geselecteerde jonge makers hun voorstelling mogen realiseren in de komende editie van Boulevard.


'Co-curating heet dat, heb ik laatst ontdekt', grapt Overdam. De opbrengst van de kaartverkoop die avond vormt hun startkapitaal. Om de rest van hun benodigde budget binnen te halen, worden de winnaars geholpen met crowdfunding.


Crowdfunding, co-curating. Termen waar de organisatie van Boulevard tot twee jaaar geleden weinig tot niets mee van doen had. Maar nu ook de steun van het Fonds Podiumkunsten is weggevallen, de provinciale subsidie verder is gekort en de voortdurende crisis sponsorschappen tegenwerkt, moet het gat - dat inmiddels is opgelopen tot bijna 600 duizend euro - op een andere manier worden gevuld. Door het publiek meer bij Boulevard te betrekken, maar ook door als festivalorganisatie zelf meer risico te nemen.


Want niet alleen de makers legden woensdagavond hun kop op het hakblok. Er werd ook het een en ander geveild, waaronder de officiële opening van Theaterfestival Boulevard 2013. 'Helemaal in te vullen zoals u dat zelf wilt. Helikopters die over en weer vliegen, confettikanonnen. Ge doet maar.' Wild zwaait de Vlaming Lucas de Man, stadskunstenaar van Den Bosch en presentator van de avond, met zijn microfoon.


'Hoor ik daar 300?' (...) 'U daar meneer, mag het van de vrouw? 500? Mooi.'


De opening levert de winnaars van de pitch 800 euro op. Een diner voor zes met Loes Luca en John Buysman gaat na wat aarzelende bieders weg voor 500 euro. De financiële klapper is een dag beschikken over Lucas De Man zelf - 'Ik weet niet wat ge wilt dat ik doe, maar ik kan alles. Echt' - voor 850 euro. Koopjes, mompelt een ouder stel als De Man voor het laatst met zijn microfoon heeft gezwaaid. 'We hadden op Loes moeten bieden, schat, dat was enig geweest.'


De opbrengst van de avond prijkt op grote, gele checks waar de drie winnaars mee zwaaien: 2.717 euro per persoon. Teleurstellend? 'Ben je gek', zegt Overdam met een brede lach. 'Dit is fantastisch.' Toch zijn de jonge makers er nog niet. Wie het niet lukt om via crowdfunding de rest van het productiebedrag op te halen, staat dit jaar alsnog niet op Boulevard. 'Wij gaan er ons stinkende best voor doen om dat te voorkomen', zegt Overdam. 'Dit moet geen wassen neus zijn.'


Credit: De winnaars 2013

Laura de Vos (23) en Margriet Nguyen (24) met Het analytische lichaam en het obsessieve brein; dans en animatie.


Theatergroep Hertog Zout onder regie van Letizia Rompelberg-Scholma (28), met Hejmen; theatervoorstelling.


Lisah Baert (27) met Wonen; theater en animatie.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden