Piraten hielden zich jarenlang gedeisd voor Somalische kust, maar nu toch weer schip gekaapt

Piraten hebben in de Golf van Aden voor de noordkust van Somalië maandag een olietanker gekaapt met acht Srilankaanse zeelieden aan boord. Ze eisen losgeld voor de bemanning. Het is de eerste kaping van een buitenlands koopvaardijschip in Somalische wateren sinds 2012.

Beeld epa

Het schip zond maandag een noodsignaal uit, schakelde zijn elektronische volgsysteem uit, veranderde van koers en stoomde naar de haven van Alula in de semi-autonome regio Puntland, een gebied waar wapensmokkelaars en leden van de extreem-islamitische beweging al Shabaab actief zijn.

'De piraten hebben de tanker gekaapt en naar Alula gebracht', zei Mohamud Ahmed Eynab, districtscommissaris van de stad, dinsdag telefonisch tegen Reuters. De Europese antipiraterijmissie (EU NavFor) meldde later dat de bemanning wordt vastgehouden en dat er losgeld wordt geëist.

Het gekaapte schip, de Aris 13 van 1.300 ton, wordt beheerd door een rederij uit de Verenigde Arabische Emiraten maar vaart onder Comorese vlag. Het vervoerde benzine van Djibouti naar Mogadishu toen het maandag in de Golf van Aden zou zijn geënterd door twee vissersboten met zeker 25 man aan boord.

Problemen namen af

Piraten waren tot vijf jaar geleden zeer actief in de Somalische wateren. Volgens het International Maritime Bureau werden er in 2011 237 schepen geënterd. De schade door piraterij wereldwijd bedroeg in dat jaar volgens Oceans Beyond Piracy zeker 7 miljard dollar. Viervijfde van die kosten werd gedragen door de internationale scheepvaartbedrijven zelf.

De problemen namen vanaf 2011 af, door veiligheidsmaatregelen van de rederijen, marinepatrouilles van onder meer NAVO en EU (onder Amerikaanse leiding in de Combined Maritime Forces) en politieke stabilisering in Somalië. Nederland verlengde zijn deelname aan de EU-missie Atalanta eind 2016 met een jaar. Op dit moment heeft Nederland geen schip in het gebied.

Piraterij-expert Bibi van Ginkel van Clingendael is niet verrast door het nieuwe incident, al leek de piraterij afgelopen jaren verschoven naar de Straat van Malakka en de Golf van Guinee. 'We weten dat piraterij in golven komt en gaat, doordat de handhaving verbetert of verslapt of economische omstandigheden veranderen. Dit voorval is wel een teken aan de wand. Het laat zien dat piraterij een verschijnsel is waar je nooit helemaal vanaf bent.'

De internationale gemeenschap heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in repressie en vervolging van piraterij, maar veel minder in het aanpakken van de structurele oorzaken, zegt Van Ginkel. 'Dat is een zaak van veel langere adem in een zo verscheurd land als Somalië, met een wankel politiek bestel, langdurige droogte, schrijnende armoede en het extremisme van Al Shabaab.'

De meeste Somalische piraten afgelopen jaren waren vissers die boos waren over afnemende vangsten die zij weten aan buitenlandse schepen die de zeeën rond Somalië zouden leegvissen. Om hun gederfde inkomsten aan te vullen gingen ze schepen kapen en bemanningen gijzelen. Somalische piratenbenden hebben daarmee honderden miljoenen dollars binnengehaald.

Salad Nur, een dorpsoudste in Alula, zei gisteren tegen AP dat de kapers van de Aris 13 sinds maandagochtend voor de kust koersten om een buitenlands schip te enteren. 'Toen vonden ze dit schip en zijn aan boord gegaan. Buitenlandse vissers hebben hun levensonderhoud verwoest en hun vangsten geroofd.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden