Pipo op diesel

Zo'n 2,5 ton aan de haak, maar de McCormick weet er wel raad mee. Met trekker en woonwagen wiegend als een schip door het Fryske lán.

Contactsleutel in het slot. Een trek aan de startknop en het hart van het rode monster komt tot leven. Koppeling in, pook in de hoge gearing, beetje gas bij, koppeling op en stoer maar soepel zet de combinatie zich in beweging. Zo'n twee en een halve ton moet de McCormick International 433 uit 1982 trekken en dat gaat hem makkelijk af.


De eerste meters rijden we voorzichtig. We hebben een woonwagen achter ons van zes meter lang en 2.40 meter breed. De grote spiegels laten de flanken van de wagen zien, maar wat er precies achter ons gebeurt blijft in het ongewisse. Niet erg, voorlopig eerst maar vooruit. Het wennen gaat snel, al na een paar honderd meter heb je het gevoel dat je het gevaarte onder controle hebt. De wind waait over het Fryske lân, het zonnetje prikt door de wolken, de voorzomerse bermen wuiven vol fluitekruid en boterbloemen.


Vier passagiers kunnen er mee. Boven de spatborden van de enorme achterbanden zijn bankjes gemonteerd, daar kunnen ook kinderzitjes met riemen op worden bevestigd, en achter de bestuurder nog twee. Het zit knus bij elkaar, al moet je met enige stemverheffing spreken om elkaar te verstaan. In hoge gearing in de vier kun je een mooi rustig tempo halen, dat trekt de McCormick zonder moeite. De woonwagen slingert en rukt niet aan z'n trekhaak, maar volgt gedwee het spoor. Het stuur luistert gehoorzaam zonder veel kracht te vragen.


De trekker en 'ons' huis op wielen wiegen zachtjes heen en weer als een schip op kalme zee. Genietend rijden we de met betonplaten geplaveide Slachtedijk op, de oude dijk die kronkelt langs gehuchten, buurtschappen en dorpen waarvan je al van verre de kerktorens ziet. Vergezichten die nog mooier zijn omdat we zo hoog op de trekker zitten. Onze route loopt door de Greidhoeke, het gebied met het vet-ste gras en het beste melkvee.


Vakantiewoonwagens zijn op Nederlandse campings in alle soorten en maten te huur, net als huifkarren. 'Nostalgie! Apart! Terug in vroegere tijden', roepen de aanbieders. Bijna altijd betreft het vaste staanplaatsen. Rijdende huifkarren getrokken door een goedmoedig, langzaam paard zijn er ook, soms onder begeleiding van een koetsier. De karren zijn kleiner, niet meer dan een wagen met een paar matrassen en wat keukengerei.


Grote woonwagens waarmee je zelf kunt rondtrekken vonden wij alleen in Friesland. Twee stuks, hun thuisstation is camping De Finne in Reahus (Roodhuis) aan de Slachtedijk. Onze wagen wordt getrokken door een gerestaureerde driecilinder McCormick, de andere door een zo mogelijk nog oudere (1975), klassieke, groene John Deere. Onze wagen is met zijn zes meter de kortste, maar breder, zodat achterin ruimte is voor bedden (boven elkaar) van 2.20 meter. Flink groter dan de meeste caravans. Uitklapbare tafel, stoelen en krukken, koelkast, driepits gasfornuis, aanrecht, stromend water, kacheltje, veel kastruimte, en een voor- en een achterbalkon met ruimte voor fietsen. Geen wc of douche, maar wij reizen langs boerencampings waarvan er veel losjes door Friesland gestrooid zijn.


Cor en Gieneke Jonkman van Woonwagenvakantie.nl lieten in 2004 de wagens bouwen voor verhuur. Ze wilden het comfort van ruimte en het avontuur van rondtrekken met elkaar verbinden. Gieneke doet dat zelf graag, buiten het seizoen of als er een paar dagen uit het verhuurschema vallen. 'Vrouwen die autorijden, kunnen dit ook, ze vinden het vaak makkelijker dan met een caravan, het tempo is kalm, de trekker dieselt ook met weinig gas door en de routes over de binnenwegen van Friesland zijn rustig.'


Dat is ook onze ervaring. Onderweg roepen kinderen: 'Kijk Pipo!' Voorbijgangers steken hun hand op, laten je voorgaan en wijken uit zodat je elkaar goed kunt passeren. Gieneke: 'Ook op smalle weggetjes heeft nog nooit iemand problemen gehad. Het is weleens gebeurd dat een huurder zich klem gereden had en niet wist hoe hij nog kon keren. Een boer die het zag, draaide de combinatie.'


Gieneke geeft elke nieuwe huurder instructie met een paar rondjes op de thuishaven. De eerste meters stapvoets in de lage gearing. 'Eigenlijk heeft de trekker acht versnellingen, maar de lage gearing gebruik je alleen voor het manoeuvreren.' Ze wijst erop dat je de bochten ruim moet nemen om geen verkeersborden of paaltjes mee te pakken. Ze had alleen nog moeten zeggen dat je zonder pet of zonnebrandolie de eerste dag al je oren verbrandt, ook al stond er geen onbarmhartige zon.


www. woonwagenvakantie.nl.

Prijzen vanaf 299 euro per weekend en per week tot 699 euro in het hoogseizoen, exclusief brandstof en linnenpakket (10 euro p.p.) Borgsom 500 euro.


Voor wie een week huurt liggen het merengebied, Gaasterland, het noorden van Friesland en het oosten met de bossen rond Appelscha en Drenthe binnen bereik. Vijftien à twintig kilometer per uur is haalbaar.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden