Pinpas blijft sneuvelen

Het wil maar niet boteren tussen Lot Verheij uit Rotterdam en de pinpassen die zij van de ABN Amro krijgt toegestuurd....

Merijn Rengers

'Omdat ik dat vanaf mijn vakantieadres deed, kon ik niet over mijn nieuwe pas beschikken. Er zat niets anders op dan geld te lenen', aldus Verheij.

Terug thuis trof Verheij haar nieuwe pasje: volgnummer 005. 'Daar heb ik één keer mee kunnen pinnen. De tweede keer bleek er iets mis met de magneetstrip en werd mijn pas ingeslikt. Nota bene terwijl ik bij de bank binnen was.'

Verheij had evenmin lang plezier van haar volgende pas, met volgnummer 006. 'Vijf keer pinnen, en toen weigerde de pas dienst. Terwijl ik met een tjokvolle boodschappentas bij de Albert Heijn stond.' Omdat de chipknip van pas nummer 006 het nog wel deed, dacht Verheij die nog te kunnengebruiken om een parkeerkaart mee te kopen. 'De pas bleef steken in de automaat, en ging er met geen mogelijkheid meer uit.'

En pas nummer 007? Toen Verheij die probeerde te activeren bij haar ABN Amro-filiaal had de bank een treurige mededeling. 'Dat kan vandaag niet door een storing. Misschien morgen .' De maat is nu vol voor Verheij: 'Nog één keer problemen en ik stap over naar een andere bank.'

Een woordvoerster van de ABN Amro betreurt de gang van zaken. 'Er zijn bij ons geen problemen met de passen bekend. Toch gaan ze soms kapot. Pinpassen zijn gevoelig, vooral voor magnetische velden. En die duiken overal op.' Als voorbeeld noemt zij portemonnees met een magneetsluiting. Maar dat niet alleen: 'Ook door andere pasjes of mobiele telefoons kan de magneetstrip op een pinpas beschadigd raken.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden