Pingu

Dat krijg je er dus van: nooit meer kun je onbedorven naar schattige pinguïns zitten staren, zonder dat je in een hoek van de kamer iemand zacht hoort kreunen. Het is Sylvana Simons, die - bekende ze in DWDD het niet droog houdt bij de pinguïnparade bij de EO.


Misschien werd Sylvana er wel een beetje broeds van, maar vast staat dat ze niet de enige is die vertederd wordt door Pinguïns undercover, zoals de BBC-serie Pinguins spy in the huddle hier heet. Natuurseries trekken al enige jaren miljoenen kijkers, zomaar op prime time. DWDD vroeg zich af hoe dat kwam.


'Je wordt er rustig, vrolijk en nederig van', zei Sylvana. Pinguïns zijn 'intelligente dieren', zei de pinguïnverzorger van Artis. 'Ze kunnen enorm veel. Overleven in de vrieskist van de Zuidpool. Meters de lucht in om te gaan broeden. Dat vind ik nogal wat.'


Maar ze hebben het niet door wanneer in hun midden een plastic robot meeloopt, vol verborgen BBC-camera's. Dat is best wel dom. Tenzij het ze niks kan schelen; misschien wel zo wijs.


Het bleef onbesproken, maar dat is óók deel van het succes: de zichtbare kunst van het maken. De beeldkwaliteit is enorm toegenomen, evenals de mogelijkheden van steeds kleinere en lichtere camera's. Pinguins undercover introduceerde woensdag onder meer de 'keizercam', een plastic nepvogel met camera's in zijn bast en zijn ogen, de ei-cam (inderdaad) en de Humboldt-cam (die kon zwemmen met de Humboldtpinguins).


Je zag ze in beeld, dus sommige nepvogels stonden elkáár te filmen. En daar was de kuikencam: onbeweeglijk gleed het donzen ding door beeld. Pingu voor grote mensen.


Maar het echte geheim is natuurlijk de antropomorfische waarde van de pinguïn. Het beest is aaibaar en leent zich bij uitstek voor vereenzelviging, zeker wanneer de makers zich bedienen van realitytechnieken. Dat vraagt om een verhaallijn, in Pinguins undercover opgediend door de licht zalvende voice over van Peter Drost - niet helemáál Sir Richard Attenborough: 'Het kleine beestje is aangeslagen, maar komt met de schrik vrij. Papa's troost doet wonderen.' De techniek (zo opdringerig aanwezig in Utopia) waarmee je de kijker alles op de mouw kunt spelden, ook al is de vogel uit het ene shot een heel andere dan in het volgende, als die al niet afkomstig is uit Artis.


Altijd moet een hindernis genomen. Er loert eeuwig gevaar. Roodkopgieren. Zeeleeuwen. Het Kwaad. Gelukkig: 'De gieren slaan op de vlucht, de dappere vrouwtjes keren terug naar hun partner. Dat mag gevierd worden'.


Rotspinguins die van een 100 meter hoge rots afkachelen, gadegeslagen door de rotscam - grappig muziekje eronder en het is pure slapstick. Het werkt, onmiskenbaar. Zie maar eens onbewogen te blijven bij de rouwende moeder, kromgebogen boven haar doodgevroren jong. 'Een ander vrouwtje toont haar medeleven', en lijkt met haar snavel een arm om haar heen te slaan. Twee gestalten die het hoofd geheel lieten hangen. Violen zwellen aan.


Iemand begint te kreunen.


Tussen alle natuurfenomenen is de metamorfose van de EO indrukwekkend. Deze weken trok 3Onderzoekt namens de EO (die ooit Arie Boomsma ontsloeg om diens halfblote verschijning in de l'Huomo) op homomeppersjacht in Rusland. Eind vorig jaar liet de omroep - die ooit uit een BBC-serie elke verwijzing naar Darwins evolutieleer knipte - zomaar de natuurserie Life beginnen met de aanname dat het leven op aarde ooit begon met cellen die zichzelf vermeerderden. De EO is van zijn starre geloof gevallen. God bestaat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden