'Pinfraude' te wijten aan verhuisde geldautomaat

Stel, u ziet op uw bankafschrift dat van uw rekening geld is gepind in Madrid. Helaas bent u in geen jaren in Spanje geweest....

'Je leest zoveel over fraude met pinpassen op dit moment. Ik was in paniek,' vertelt Cate. Meteen het servicenummer gebeld, half uur aan de lijn gehangen, de pas laten blokkeren. Voor een nieuwe pas moest Cate naar haar bankfiliaal, legde de hulplijn uit.

Eerst het goede nieuws: op het ABN Amro-kantoor aan de Admiraal de Ruijterweg bleek geen sprake te zijn van fraude. 'De meneer achter de balie lachte, en zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken', herinnert Cate zich. Drie weken geleden waren andere pinautomaten geïnstalleerd, wist de bankmedewerker, en die stonden eerst in Den Haag. Vandaar.

'Ze kregen al twee weken geschrokken mensen aan de balie! Het was blijkbaar nog bij niemand opgekomen om de software opnieuw in te stellen', windt mevrouw Cate zich op. Een excuus kon er ook al niet vanaf.

Op=op doet maar eens navraag bij de bank. De woordvoerder zoekt het uit en belt terug. 'Mevrouw heeft gelijk. De pinautomaat moest nog opnieuw worden aangemeld in ons systeem. Gewoon vergeten. Is nu gebeurd. Erg onhandig, en heel vervelend voor degenen die het betrof. Gelukkig heeft niemand schade opgelopen.'

Mevrouw Cate kan er nu wel weer om lachen. Maar hoe zit het met pinnen? 'Mijn oude pas is weer gedeblokkeerd. Ik heb hem nog niet geprobeerd. Maar ik heb er niet zoveel vertrouwen in.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden