Piloten dagen ABN Amro voor rechter

AMSTERDAM - Zestig jonge piloten dagen ABN Amro voor de rechter wegens een te hoge lening die ze voor hun pilotenopleiding moesten afsluiten. Ze eisen dat er daarom een financiële regeling komt en dat de voorlichting voor toekomstige studenten sterk verbetert.


'Geef toe: het is vreemd dat een jongen van 17 met een havo-diploma en een jongensdroom gemakkelijker geld kan lenen dan een jong gezin met twee kinderen', zegt advocaat Frank Olberts die de zestig piloten bijstaat.


'Stel je voor: je gaat naar de bank met een bedrijfsplan en zegt: de vooruitzichten voor de markt zijn slecht, ik heb meer dan duizend concurrenten, maar kunt u mij toch anderhalve ton lenen? Wat denk je dat de bank dan zegt? Natuurlijk niet! En toch is dat precies wat er bij piloten gebeurt.'


Sinds het uitbreken van de crisis is de Nederlandse markt voor piloten slecht. Studenten blijven vaak nog jaren werkloos door een chronisch gebrek aan banen. Volgens recente schattingen van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers zitten van de in totaal 5.000 Nederlandse piloten er nu 1.200 zonder baan. Hun gemiddelde studieschuld is bovendien extreem hoog: 150 duizend euro.


Vóór de crisis leenden ook Rabobank, ING en Friesland Bank geld aan piloten in spé, maar op dit moment is ABN Amro de enige instelling in Nederland die hen nog financiert. Naar eigen zeggen omdat de bank het belangrijk vindt de beroepsgroep te ondersteunen, maar volgens Olberts puur en alleen om geld te verdienen.


'Het is niet de verantwoordelijkheid van een bank om studenten zonder geld onderwijs te laten volgen', zegt hij. 'Het is haar taak op een verantwoorde manier krediet te verstrekken.' Dat heeft ABN Amro volgens Olberts niet gedaan. De bank heeft haar wettelijke zorgplicht geschonden door niet afdoende na te gaan of de jongeren wel aan de betalingsverplichtingen konden voldoen.


Niet waar, stelt ABN Amro, die bij ongeveer 3.000 piloten een lening heeft uitstaan. 'Wij hebben in alle gevallen veelvuldig op de risico's gewezen en 95 procent van de piloten voldoet ook gewoon aan alle betaalverplichtingen', zegt Brigitte Seegers namens de bank.


'Het feit dat de bank geen problemen heeft met 95 procent, betekent niet dat ze niet bestaan', reageert Olberts. Een groot deel van de afgestudeerde piloten zit volgens hem financieel aan de grond. 'Ze zijn gedwongen bij hun ouders in te wonen en hebben amper genoeg geld om rond te komen.'


Dat is volgens veel piloten ook de schuld van de verschillende vliegopleidingen. 'Natuurlijk hebben die de situatie mooier gemaakt dan die in werkelijkheid is', zegt ook Olberts. 'Het zijn commerciële instellingen die graag geld willen verdienen. Maar het is niet hun verantwoordelijkheid om studenten een baan te geven. Het is hun verantwoordelijkheid om ze op te leiden. Juridisch gezien hebben ze dus niets verkeerds gedaan.'


Een groot aantal van de zestig piloten werd opgeleid bij de Stella Aviation Academy, een van de grootste vliegscholen van Nederland. Directeur Evert-Jan Hilgeman was dinsdag niet bereikbaar voor commentaar, maar liet eerder in weekblad De Groene Amsterdammer optekenen dat 'Olberts Piloten' niet meer bij Stella hoeven aan te kloppen voor hulp.


'Deze mensen stellen zich niet op als ambitieuze piloten, maar als zeurpieten die hun geld terugwillen van de bank. Als je piloot wilt worden, dan moet je flexibel zijn, je mouwen opstropen en bereid zijn om naar het buitenland te gaan. Daar liggen kansen. Als je dat niet kunt opbrengen, tja, dan houdt het op.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden