Piloot Pools ramptoestel onder druk gezet te landen

De bemanning van het toestel met Poolse prominenten dat in 2010 in dichte mist in Rusland neerstortte, is onder druk gezet om de landing ondanks het slechte zicht door te zetten. Nieuw onderzoek van de opnames van de laatste cockpitgesprekken heeft dat uitgewezen, aldus Poolse media vandaag.

Het wrak van het vliegtoestel. Beeld afp
Het wrak van het vliegtoestel.Beeld afp

Aan boord van het rampvliegtuig was onder anderen de Poolse president Lech Kaczynski. Hij kwam om, net als meer dan negentig anderen. Volgens de uitgelekte transcriptie van de cockpitgesprekken zetten mensen uit het gevolg van de president de piloten onder druk om toch te landen. Het toestel stortte neer bij de stad Smolensk in het westen van Rusland. Ze waren op weg naar een herdenkingsplechtigheid voor vermoorde Poolse officieren in het Russische Katyn.

Poolse deskundigen hebben de zwarte doos met de gesprekken met nieuwe methoden onderzocht. De opnamen waren zo slecht van kwaliteit dat ze voor 'normaal' onderzoek geen nut hadden.

Volgens de transcriptie, die door het radiostation RMF FM is achterhaald, was de bemanning ongerust over de dikke mist boven het vliegveld en praatten de piloten over terugkeren. Een hoge diplomaat zou in de cockpit hebben gezegd dat ze het moesten proberen tot het lukte. Nog geen minuut voor de crash zei een hoge luchtmachtofficier dat ze het 'gemakkelijk zouden halen'.

De rouwstoet op de begrafenis van president Kaczynski en zijn vrouw. Beeld afp
De rouwstoet op de begrafenis van president Kaczynski en zijn vrouw.Beeld afp

Omgekomen idool

Lech Kaczynski werd geprezen als een patriot, een echte Pool, zoals ze nog zelden gemaakt worden. Maar de droefheid maakte al gauw plaats voor verontwaardiging, als de politieke toestand ter sprake komt. Lees hier terug hoe de Polen rouwden om het verlies van hun president.

Grove nalatigheden

In 2011 concludeerde een Poolse onderzoekscommissie al dat de vliegramp van Smolensk te wijten was aan grove nalatigheden van zowel Poolse als Russische kant. Volgens de door de Poolse regering opgerichte commissie had de ramp kunnen worden vermeden als de piloten beter waren opgeleid. Door gebrekkige kennis van hun boordapparatuur schatten ze de hoogte van hun toestel verkeerd in. Toen de bemanning doorhad dat ze te laag vloog, bleek het automatische piloot op die luchthaven niet te werken. De Toepolev raakte een boom, waardoor het toestel neerstortte.

Ook de Russen gaan in het rapport niet vrijuit. Volgens de onderzoekscommissie was de luchthaven van Smolensk slecht uitgerust. Bovendien zou de verkeerstoren op een cruciaal ogenblik verkeerde informatie hebben doorgespeeld aan de bemanning.

In dat rapport werd echter opvallend genoeg gezegd dat er geen druk uitgeoefend is op de bemanning om te landen. De commissie beklemtoonde alleen de weigering van president Kaczynski om een andere luchthaven te selecteren. Dat blijkt nu anders te liggen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden