'Piloot kon cockpit niet meer in'

Een van de piloten van het gecrashte vliegtuig van Germanwings dat neerstortte in de Franse Alpen, zou voor de fatale crash de cockpit van de Airbus hebben verlaten. Vervolgens raakte hij buitengesloten, meldt The New York Times.

Een reddingshelikopter van de Franse politie stijgt op naar de rampplek.Beeld getty

De krant sprak met een hoge militaire functionaris die betrokken is bij het onderzoek naar de ramp, waarbij alle 150 inzittenden om het leven kwamen. Onder de slachtoffers is ook een 20-jarige Nederlandse.

De onderzoeker zou geluidsopnames uit de cockpit hebben beluisterd. Tijdens het begin van de vlucht vindt, volgens deze bron, 'een erg gemoedelijke' conversatie plaats. Vervolgens is te horen dat een van de piloten de cockpit verlaat en zich later geen toegang meer kan verschaffen. 'De man klopt zachtjes op de deur, maar er wordt niet gereageerd. Daarna klopt hij harder en is er nog steeds geen reactie. Daarna is te horen dat hij probeert de deur open te breken', aldus de bron, die anoniem wil blijven omdat het onderzoek nog gaande is.

Hoe het op dat moment met de tweede piloot gesteld was, die nog wel gewoon in de cockpit zat op het moment dat het vliegtuig neerstortte, is niet bekend.

'We weten nog niet de reden waarom een van de mannen naar buiten ging', aldus de onderzoeker. 'Maar wat wel zeker is, is dat de andere piloot helemaal aan het einde van de vlucht alleen is en de deur niet opent.'

Experts melden dat met een speciale code toegang kan worden verkregen tot de cockpit. Iemand die de code invoert, moet dertig seconden wachten voordat de deur vijf seconden van het slot gaat. De persoon die achter is gebleven in de cockpit kan dit echter voorkomen door de toegang te blokkeren, voordat de deur automatisch van het slot gaat.

Lufthansa
Luchtvaartmaatschappij Lufthansa, de moedermaatschappij van Germanwings, liet weten het bericht niet te kunnen bevestigen. 'We hebben op dit moment geen informatie die het verhaal in The New York Times bevestigt', aldus een woordvoerder, die benadrukte niet te willen speculeren over de oorzaak van de crash.

De Frankfurter Allgemeine bericht dat de piloot zeer ervaren was. Hij had tien jaar ervaring en meer dan 6000 vlieguren op zijn naam staan. De co-piloot, die sinds september 2013 in dienst was van Germanwings, was met 630 vlieguren een stuk minder ervaren. Het is niet duidelijk welke van de twee piloten de cockpit verliet.

Luchtvaartexperts sluiten een zelfmoordactie van een van de piloten niet uit. Dat meldt de Franse tv-zender BFMTV.

Volgens oud-directeur Jean-Paul Troadec van de Franse onderzoeksraad voor luchtvaartveiligheid BEA moet voorzichtig worden omgegaan met de onthulling dat een van de piloten buiten zou zijn gesloten. Die informatie moet worden afgezet tegen andere gegevens uit bijvoorbeeld de flight data recorder om tot een afgewogen oordeel te kunnen komen, zei hij tegen BFMTV. Alleen de cockpit voice recorder, met daarop de gesprekken van de piloten in de cockpit, is tot nog toe gevonden.

Zie hieronder een instructiefilmpje over de beveiliging van een Airbus-cockpit (tekst loopt door onder het filmpje).

Reddingswerkers op de plek van de ramp.Beeld afp
Franse reddingswerkers onderweg naar het neergestorte vliegtuig.Beeld getty

Crash Germanwings-toestel

Lees in dit dossier alle verhalen over de fatale crash waarbij 150 mensen om het leven kwamen. En wat zou de oorzaak kunnen zijn van de crash van de Airbus A320? Lees het hier. 'Bij een Airbus heeft de computer in principe het laatste woord.'

Lichamen geborgen

Reddingswerkers hebben gistermiddag laat de eerste lichamen van slachtoffers van de vliegramp in het zuiden van Frankrijk geborgen. De Franse autoriteiten verwachten dat het bergen van de slachtoffers en de brokstukken van het toestel nog weken in beslag kan nemen. Het toestel ligt op ongeveer 2000 meter hoogte in moeilijk toegankelijk gebied in de Alpen in de buurt van het plaatsje Barcelonnette. Bovendien zijn de brokstukken van het uiteengereten vliegtuig verspreid over een gebied zo groot als twee voetbalvelden.

Het eerste vliegtuig met aan boord nabestaanden van slachtoffers van de vliegramp met een toestel van Germanwings, is vandaag aangekomen in Marseille. Het vliegtuig vertrok vanuit Duitsland naar de Franse stad, aldus vliegmaatschappij Lufthansa.

Ook een tweede vlucht met Duitse nabestaanden van de bemanning vertrekt vandaag naar Frankrijk. Een toestel met Spaanse nabestaanden is ook op weg naar Marseille. Ze kunnen niet naar de rampplek, zeiden Franse autoriteiten. Dat zou veel te gevaarlijk zijn, klinkt het. Wel kunnen ze naar het plaatsje Le Vernet, in de buurt van de rampplek.

Topman Thomas Winkelmann van Germanwings zei dat het bedrijf nog op zoek is naar de nabestaanden van 27 inzittenden van het verongelukte passagierstoestel. Met 123 families is contact geweest.

De Volkskrant hield gisteren een liveblog bij over de gebeurtenissen rondom de vliegramp.

Beeld anp
Reddingswerkers op de plek van de ramp.Beeld afp
Beeld afp
Beeld afp
Reddingswerkers op de plek van de ramp.Beeld afp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden